KAUPUNKISTRATEGIAN NÄKYMINEN PAIKALLISLEHDISSÄ CASE: KOTKAN KAUPUNKI
Konsti, Marja (2012)
Konsti, Marja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035963
Tiivistelmä
Kotkan kaupungin kaupunkistrategia 2011–2016 julkaistiin syyskuussa 2010. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon kaksi Kotkassa ilmestyvää paikallista sanomalehteä, Kymen Sanomat ja Ankkuri, julkaisivat juttuja Kotkan kaupunkistrategiasta. Tavoitteena oli lisäksi selvittää strategian saaman julkisuuden sävy.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla kokoamalla lehdissä toukokuun 2011 ja syyskuun 2011 välillä julkaistu aineisto seurantataulukkoon. Sitä täydennettiin kvalitatiivisella osalla. Aineistosta tutkittiin sekä kirjoitusten aihe että sävy eli oliko juttu negatiivinen, positiivinen tai neutraali. Tutkimusta täydennettiin lisäksi teemahaastatteluilla, joilla taustoitettiin kaupunkistrategian merkitystä ja syntytapaa.
Tutkimuksen mukaan lehdet julkaisivat seuranta-aikana paljon juttuja aiheista, jotka ovat läheisiä kaupungin asukkaille ja arkielämälle. Eniten käsiteltiin kaupunkistrategian kolmanteen strategiseen päämäärään ”Puhdas, turvallinen ja ekologinen elinympäristö” ja ensimmäiseen päämäärään ”Toimivat ja laadukkaat palvelut sekä osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö” kohdistuvia aiheita. Lisäksi todettiin, että seuranta-aikana Kymen Sanomien ja Ankkurin julkaisemien juttujen sävy oli pääosin neutraali; 54 % aineistosta oli kirjoitettu neutraaliin sävyyn. Negatiivisia juttuja oli 17 % aineistosta, positiivisia juttuja 29 %. Tutkimus tarjoaa Kotkan kaupungille sekä lähtökohtia seuraavan viestintästrategiansa suunnitteluun että mahdollisuuden pohtia, miten kaupunkistrategian päämäärät julkisuudessa näyttäytyvät.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla kokoamalla lehdissä toukokuun 2011 ja syyskuun 2011 välillä julkaistu aineisto seurantataulukkoon. Sitä täydennettiin kvalitatiivisella osalla. Aineistosta tutkittiin sekä kirjoitusten aihe että sävy eli oliko juttu negatiivinen, positiivinen tai neutraali. Tutkimusta täydennettiin lisäksi teemahaastatteluilla, joilla taustoitettiin kaupunkistrategian merkitystä ja syntytapaa.
Tutkimuksen mukaan lehdet julkaisivat seuranta-aikana paljon juttuja aiheista, jotka ovat läheisiä kaupungin asukkaille ja arkielämälle. Eniten käsiteltiin kaupunkistrategian kolmanteen strategiseen päämäärään ”Puhdas, turvallinen ja ekologinen elinympäristö” ja ensimmäiseen päämäärään ”Toimivat ja laadukkaat palvelut sekä osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö” kohdistuvia aiheita. Lisäksi todettiin, että seuranta-aikana Kymen Sanomien ja Ankkurin julkaisemien juttujen sävy oli pääosin neutraali; 54 % aineistosta oli kirjoitettu neutraaliin sävyyn. Negatiivisia juttuja oli 17 % aineistosta, positiivisia juttuja 29 %. Tutkimus tarjoaa Kotkan kaupungille sekä lähtökohtia seuraavan viestintästrategiansa suunnitteluun että mahdollisuuden pohtia, miten kaupunkistrategian päämäärät julkisuudessa näyttäytyvät.