SELKOKIELI 3D-KEITTIÖYMPÄRISTÖSSÄ: CASE 3D-KEITTIÖ PAPUNETILLE
Hoikkala, Heidi (2012)
Hoikkala, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selkokieli 3D-keittiöympäristössä. Opinnäytetyössä tutkitaan selkokieltä ja sen käyttöä 3D-ympäristössä. Yhdessä Papunetin kanssa kehitetään
sovellusta, jota kehitysvammaiset ihmiset voivat käyttää. Sovellus on 3D-keittiöympäristö. Sovelluksen tarkoituksena on antaa tietoa keittiöturvallisuudesta. Opinnäytetyön
tavoite on saada sovelluksen prototyyppi käytettävyystestaukseen.
Selkokielen tarkoituksena on helpottaa kehitysvammaisia yleiskielen lukemisessa ja ymmärtämisessä. Selkokieli on tärkeä osa tätä sovellusta, jotta saadaan toimiva ja käyttäjää palveleva sovellus kohderyhmälle. Tavoitteena on tutkia selkokielen perusteita ja soveltaa niitä 3D-ympäristöön.
Opinnäytetyössä tutkitaan selkokielen aineistoa, kirjallisuutta, artikkeleita ja haastatellaan Selkokeskuksen johtajaa Hannu Virtasta. Näitä tietoja hyödyntäen olen soveltanut selkokieltä 3D-ympäristöön ja mallintanut 3D-keittiöympäristön, jota käyttämällä ihmiset voivat oppia keittiöturvallisuudesta. 3D-ympäristön toimivuuden varmistamiseksi tehtiin käytettävyystestaus.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että 3D-ympäristö oppimisympäristönä on tehokas. Vaikka 3D:n käyttäminen on uusi menetelmä selkokielen alalla, soveltuvat selkokielen periaatteet
siihen helposti. Toimiva ja selkeä sovellus saadaan rakennettua vain ottamalla kohderyhmä huomioon.
sovellusta, jota kehitysvammaiset ihmiset voivat käyttää. Sovellus on 3D-keittiöympäristö. Sovelluksen tarkoituksena on antaa tietoa keittiöturvallisuudesta. Opinnäytetyön
tavoite on saada sovelluksen prototyyppi käytettävyystestaukseen.
Selkokielen tarkoituksena on helpottaa kehitysvammaisia yleiskielen lukemisessa ja ymmärtämisessä. Selkokieli on tärkeä osa tätä sovellusta, jotta saadaan toimiva ja käyttäjää palveleva sovellus kohderyhmälle. Tavoitteena on tutkia selkokielen perusteita ja soveltaa niitä 3D-ympäristöön.
Opinnäytetyössä tutkitaan selkokielen aineistoa, kirjallisuutta, artikkeleita ja haastatellaan Selkokeskuksen johtajaa Hannu Virtasta. Näitä tietoja hyödyntäen olen soveltanut selkokieltä 3D-ympäristöön ja mallintanut 3D-keittiöympäristön, jota käyttämällä ihmiset voivat oppia keittiöturvallisuudesta. 3D-ympäristön toimivuuden varmistamiseksi tehtiin käytettävyystestaus.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että 3D-ympäristö oppimisympäristönä on tehokas. Vaikka 3D:n käyttäminen on uusi menetelmä selkokielen alalla, soveltuvat selkokielen periaatteet
siihen helposti. Toimiva ja selkeä sovellus saadaan rakennettua vain ottamalla kohderyhmä huomioon.