VASTAANOTTAVAN HOITOLAITOKSEN TYYTYVÄISYYS ALUEEN ENSIHOITOPALVELUUN (KYMENLAAKSON PELASTUSLAITOS)
Flink, Tero; Aaltio, Janne (2012)
Flink, Tero
Aaltio, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044110
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Kymenlaakson pelastuslaitoksen Kotkan paloasemalle. Työn tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson keskussairaalan ensiavun tyytyväisyyttä Kymenlaakson pelastuslaitoksen Kotkan paloaseman ensihoitopalveluun. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ensihoitajien antamaa yleiskuvaa ensiavun hoitotyöntekijöille ammatillisesta osaamisestaan. Lisäksi paneuduttiin vastaanottavien hoitotyöntekijöiden mielipiteeseen ensihoitajilta saamastaan kirjallisesta ja suullisesta raportista sekä vastaanottavien hoitotyöntekijöiden tietämykseen alueen ensihoidosta.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena 1.–17.2.2012 Kymenlaakson keskussairaalan ensiavussa. Tutkimukseen otettiin mukaan ensiavun hoitotyöntekijät. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 36 kappaletta ja niitä palautui määräaikaan mennessä 21 kappaletta, joista ei yhtään hylätty. Vastausprosentiksi saatiin 58. Aineisto analysoitiin tilastollisesti Microsoft Office Excel taulukkolaskentaohjelmalla.
Vastaajat olivat tyytyväisiä ensihoitajien luomaan kuvaan ammatillisesta yleisosaamisestaan riippumatta siitä, toimiko ensihoitaja perus- vai hoitotasolla. Kuitenkin hoitotason suorittamaa potilaan tutkimista ja potilaalle tehtyjä tarvittavia hoitotoimenpiteitä pidettiin ammattitaitoisempina. Myös hoitotason antamaan kirjalliseen ja suulliseen raportointiin oltiin huomattavasti tyytyväisempiä. Vastaanottavien hoitotyöntekijöiden tietämys alueen ensihoidosta ja siitä, kuka mahdollisissa suuronnettomuustilanteissa johtaa lääkinnällistä pelastustoimintaa tai voi toimia sijais- tai tilapäisjohtajana oli hyvä. Vastaavasti alueen päivittäisen ensihoitotoiminnan johtaja ei ollut yhtä hyvin tiedossa. Vastaajat tiesivät hoitotasolle kuuluvat hoitotoimenpiteet ja käytössä olevat lääkkeet, kun taas perustason tietämys oli ainoastaan verrattain hyvää.
Kotkan paloasemalle tutkimuksen tulokset antavat tietoa ensihoitopalvelun tasosta ja mahdollistavat ensihoitopalvelun kehittämisen jatkossa. Paloasema voi halutessaan toistaa kyselyn myöhemmin ja siten seurata Kymenlaakson keskussairaalan ensiavun tyytyväisyyden kehittymistä.
Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena 1.–17.2.2012 Kymenlaakson keskussairaalan ensiavussa. Tutkimukseen otettiin mukaan ensiavun hoitotyöntekijät. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 36 kappaletta ja niitä palautui määräaikaan mennessä 21 kappaletta, joista ei yhtään hylätty. Vastausprosentiksi saatiin 58. Aineisto analysoitiin tilastollisesti Microsoft Office Excel taulukkolaskentaohjelmalla.
Vastaajat olivat tyytyväisiä ensihoitajien luomaan kuvaan ammatillisesta yleisosaamisestaan riippumatta siitä, toimiko ensihoitaja perus- vai hoitotasolla. Kuitenkin hoitotason suorittamaa potilaan tutkimista ja potilaalle tehtyjä tarvittavia hoitotoimenpiteitä pidettiin ammattitaitoisempina. Myös hoitotason antamaan kirjalliseen ja suulliseen raportointiin oltiin huomattavasti tyytyväisempiä. Vastaanottavien hoitotyöntekijöiden tietämys alueen ensihoidosta ja siitä, kuka mahdollisissa suuronnettomuustilanteissa johtaa lääkinnällistä pelastustoimintaa tai voi toimia sijais- tai tilapäisjohtajana oli hyvä. Vastaavasti alueen päivittäisen ensihoitotoiminnan johtaja ei ollut yhtä hyvin tiedossa. Vastaajat tiesivät hoitotasolle kuuluvat hoitotoimenpiteet ja käytössä olevat lääkkeet, kun taas perustason tietämys oli ainoastaan verrattain hyvää.
Kotkan paloasemalle tutkimuksen tulokset antavat tietoa ensihoitopalvelun tasosta ja mahdollistavat ensihoitopalvelun kehittämisen jatkossa. Paloasema voi halutessaan toistaa kyselyn myöhemmin ja siten seurata Kymenlaakson keskussairaalan ensiavun tyytyväisyyden kehittymistä.