Pohjoiskarjalaisen LVI-yrityksen visuaalisen yrityskuvan hallinta muotoilun keinoin
Varis, Eetu (2012)
Varis, Eetu
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024011
Tiivistelmä
Selkeän ja vahvan markkinointistrategian luominen on tärkeää kaikille yrityksille. Markkinoinnin päätarkoitus on asiakkaan tarpeiden selvittäminen, täyttäminen ja myynnin parantaminen. Visuaalinen markkinointi pitäisi olla selkeästi iso osa yrityksen markkinointistrategiaa. Sitä pidetään kilpailuetuna, tapana herättää asiakkaan ostohalut.
Vaikka kukaan ei kielläkään muotoilun käytön hyötyjä, silti sitä pidetään pienempien yritysten arjessa liian kalliina käyttää. Liikevoiton tekeminen on luonnollisesti tärkeää, ja resurssien käyttö täytyy aina miettiä tarkkaan. Selkeä visuaalinen tyyli auttaisi yrityksiä antamaan itsestään haluamansa kuvan ja saamaan viestinsä perille yhtenäisenä potentiaalisille asiakkaille. Tämä parantaisi myös myyntiä ja tekisi muotoilupalveluiden käytöstä helpompaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella muotoilupalveluiden käyttöä ja tarpeita pienten ja keskisuurten yritysten toiminnassa Pohjois-Karjalassa. Sen raporttiin kuuluu kohdeyritys LVI-Dimeksin markkinoinnista vastaavan henkilön haastattelu. Haastattelun ja alan kirjallisuuden sekä artikkeleiden avulla tavoitteeni on saada kuva tämän hetken tilanteesta kohdeyrityksessä ja Pohjois-Karjalassa sekä miettiä ehdotuksia muotoilupalveluiden käytön kehittämiseksi.
Vaikka kukaan ei kielläkään muotoilun käytön hyötyjä, silti sitä pidetään pienempien yritysten arjessa liian kalliina käyttää. Liikevoiton tekeminen on luonnollisesti tärkeää, ja resurssien käyttö täytyy aina miettiä tarkkaan. Selkeä visuaalinen tyyli auttaisi yrityksiä antamaan itsestään haluamansa kuvan ja saamaan viestinsä perille yhtenäisenä potentiaalisille asiakkaille. Tämä parantaisi myös myyntiä ja tekisi muotoilupalveluiden käytöstä helpompaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella muotoilupalveluiden käyttöä ja tarpeita pienten ja keskisuurten yritysten toiminnassa Pohjois-Karjalassa. Sen raporttiin kuuluu kohdeyritys LVI-Dimeksin markkinoinnista vastaavan henkilön haastattelu. Haastattelun ja alan kirjallisuuden sekä artikkeleiden avulla tavoitteeni on saada kuva tämän hetken tilanteesta kohdeyrityksessä ja Pohjois-Karjalassa sekä miettiä ehdotuksia muotoilupalveluiden käytön kehittämiseksi.