Oppilaitosmarkkinointia Alankomaihin : case: Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden ala
Vuorio, Sandra (2012)
Vuorio, Sandra
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093124
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritetaan toimeksiantona Lahden ammattikorkeakoululle, ja se keskittyy tutkimaan Alankomaiden potentiaalisuutta oppilaitosmarkkinoinnin kohteena. Lahden ammattikorkeakoululla opiskelee vuosittain monia ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita, mutta eurooppalaisten osuus luokkien kokoonpanosta on lähes olematon. Opinnäytetyön tavoitteena onkin saada selkeä käsitys siitä, kannattaako Lahden ammattikorkeakoulua markkinoida Alankomaihin tutkinto-oppilaiden toivossa.
Teoriaosuudessa käsitellään vientitoimintaa yrityksen kansainvälistymisen keinona ja perehdytään vientitoimintaan palvelutuotteiden osalta. Vientitoiminnan lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kansainvälistymissuunnitelman eri vaiheita sekä kohdemaakartoitukseen liittyviä toimenpiteitä osana vientisuunnitelmaa.
Empiirinen osio suoritetaan pääosin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitetään alankomaalaisten ammattikorkeakouluopiskelijoiden mielipiteitä Suomessa ja muualla ulkomailla tutkinnon suorittamisesta, sekä pohditaan millä eri tavoin opiskelijoita kannattaa lähestyä ammattikorkeakoulua markkinoidessa. Kyseinen tutkimus suoritetaan kyselylomakkeilla. Empiirisessä osuudessa käydään myös läpi teemahaastatteluna suoritettu tutkimus Lahden ammattikorkeakoululla opiskelevien vietnamilaisten mielipiteistä Lahdessa opiskelusta. Tutkimusten lisäksi perehdytään Alankomaihin kohdemaana sekä Lahden ammattikorkeakouluun yrityksenä selkeän yleiskuvan aikaansaamiseksi.
Asiasanat: oppilaitosmarkkinointi, kansainvälisyys, liiketalouden ammattikorkeakouluopinnot
Tutkimustulokset osoittavat, että kiinnostusta löytyy jonkin verran hollantilaisten keskuudessa Suomessa opiskelua kohtaan. Kiinnostuksen määrään on mahdollista vaikuttaa tehokkaalla oppilaitosmarkkinoinnilla, sillä monien hollantilaisten opiskelijoiden mielestä Suomi on vielä hieman tuntematon maa. Tehokkaita markkinointikeinoja ovat muun muassa oppilaitosvierailut ja muu yhteistyö hollantilaisten oppilaitosten kanssa. Kehitysehdotuksena opinnäytetyön kaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa jostain muusta Euroopan maasta potentiaalisemman kohderyhmän löytämiseksi.
Teoriaosuudessa käsitellään vientitoimintaa yrityksen kansainvälistymisen keinona ja perehdytään vientitoimintaan palvelutuotteiden osalta. Vientitoiminnan lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kansainvälistymissuunnitelman eri vaiheita sekä kohdemaakartoitukseen liittyviä toimenpiteitä osana vientisuunnitelmaa.
Empiirinen osio suoritetaan pääosin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitetään alankomaalaisten ammattikorkeakouluopiskelijoiden mielipiteitä Suomessa ja muualla ulkomailla tutkinnon suorittamisesta, sekä pohditaan millä eri tavoin opiskelijoita kannattaa lähestyä ammattikorkeakoulua markkinoidessa. Kyseinen tutkimus suoritetaan kyselylomakkeilla. Empiirisessä osuudessa käydään myös läpi teemahaastatteluna suoritettu tutkimus Lahden ammattikorkeakoululla opiskelevien vietnamilaisten mielipiteistä Lahdessa opiskelusta. Tutkimusten lisäksi perehdytään Alankomaihin kohdemaana sekä Lahden ammattikorkeakouluun yrityksenä selkeän yleiskuvan aikaansaamiseksi.
Asiasanat: oppilaitosmarkkinointi, kansainvälisyys, liiketalouden ammattikorkeakouluopinnot
Tutkimustulokset osoittavat, että kiinnostusta löytyy jonkin verran hollantilaisten keskuudessa Suomessa opiskelua kohtaan. Kiinnostuksen määrään on mahdollista vaikuttaa tehokkaalla oppilaitosmarkkinoinnilla, sillä monien hollantilaisten opiskelijoiden mielestä Suomi on vielä hieman tuntematon maa. Tehokkaita markkinointikeinoja ovat muun muassa oppilaitosvierailut ja muu yhteistyö hollantilaisten oppilaitosten kanssa. Kehitysehdotuksena opinnäytetyön kaltainen tutkimus voitaisiin suorittaa jostain muusta Euroopan maasta potentiaalisemman kohderyhmän löytämiseksi.