Suunnitelma markkinointiviestinnän toteutukseen julkiskalusteita valmistavalle yritykselle
Numminen, Ville (2012)
Numminen, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261649
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin b-to-b-markkinointiin. Työn tavoitteena oli laatia Seinäjoella sijaitsevalle yrityskalusteita valmistavalle Puusepänliike Hirvelä Oy:lle markkinointisuunnitelma. Yritys valmistaa ensisijaisesti kalusteita pankeille, apteekeille ja optikkoliikkeille. Yritys on toiminut noin 30 vuotta ja sen omistaa tällä hetkellä Pasi Hirvelä. Yrityksessä työskentelee 10 työntekijää. Yritykselle on annettu tavoitteeksi kasvaa isommaksi ja tämän tavoitteen ympärille myös tämä opinnäytetyö on rakennettu. Tässä työssä on etsitty vaihtoehtoja Internetin välityksellä toteuttavaan markkinointiin, jossa on keskitytty eniten sähköpostimarkkinointiin ja hakukonemarkkinointiin.
Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa kohdistaa halutut viestit juuri niille asiakasryhmille joihin halutaan olla yhteydessä. Yksinkertaisimmin sähköpostimarkki-nointia voi toteuttaa lähettämällä postia oman yrityksen toiminnasta potentiaalisille asiakkaille, mutta tehokkaampaa markkinoinnista saa hyödyntämällä Internetissä toimivia maksullisia sähköpostiosoitetietokantoja ja postin räätälöinti- ja lähetystyökaluja. Näiden avulla mainoksista saa tehtyä tyylikkäitä ja omaan yritysilmeeseen sopivia, sekä viestien kohdistaminen oikealle kohderyhmällä on helpompaa. Palveluita on saatavilla eri toimijoilta, mutta kattavimmat palvelut Suomessa tarjoaa Fonecta Oy.
Sähköpostimarkkinoinnin ohella tehokas tapa lisätä yrityksen tunnettavuutta on suunnitella omat nettisivut niin, että Internetin hakukoneet, kuten Google löytävät ne tehokkaasti. Tämäkin on mahdollista tehdä itse, mutta hakukoneoptimoinnista saa tehokkaampaa, kun sekin annetaan jonkun ulkopuolisen yrityksen tehtäväksi.
Kaiken kaikkiaan Internetissä toimii useita sähköpostiosoitteita sisältäviä tietokantoja sekä yrityksiä, joilla on jokin palvelu sähköpostimarkkinointiin. Näitä palveluita on saatavilla niin erillään kuin yhtenäisinä paketteina, sekä eriasteisina palvelukokonaisuuksina. Paketista riippuen palveluille tulee hintaa muutama tuhat euroa vuodessa, mutta hinta kasvaa esim. kattavampia osoiterekistereitä hankittaessa.
Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa kohdistaa halutut viestit juuri niille asiakasryhmille joihin halutaan olla yhteydessä. Yksinkertaisimmin sähköpostimarkki-nointia voi toteuttaa lähettämällä postia oman yrityksen toiminnasta potentiaalisille asiakkaille, mutta tehokkaampaa markkinoinnista saa hyödyntämällä Internetissä toimivia maksullisia sähköpostiosoitetietokantoja ja postin räätälöinti- ja lähetystyökaluja. Näiden avulla mainoksista saa tehtyä tyylikkäitä ja omaan yritysilmeeseen sopivia, sekä viestien kohdistaminen oikealle kohderyhmällä on helpompaa. Palveluita on saatavilla eri toimijoilta, mutta kattavimmat palvelut Suomessa tarjoaa Fonecta Oy.
Sähköpostimarkkinoinnin ohella tehokas tapa lisätä yrityksen tunnettavuutta on suunnitella omat nettisivut niin, että Internetin hakukoneet, kuten Google löytävät ne tehokkaasti. Tämäkin on mahdollista tehdä itse, mutta hakukoneoptimoinnista saa tehokkaampaa, kun sekin annetaan jonkun ulkopuolisen yrityksen tehtäväksi.
Kaiken kaikkiaan Internetissä toimii useita sähköpostiosoitteita sisältäviä tietokantoja sekä yrityksiä, joilla on jokin palvelu sähköpostimarkkinointiin. Näitä palveluita on saatavilla niin erillään kuin yhtenäisinä paketteina, sekä eriasteisina palvelukokonaisuuksina. Paketista riippuen palveluille tulee hintaa muutama tuhat euroa vuodessa, mutta hinta kasvaa esim. kattavampia osoiterekistereitä hankittaessa.