Hevonen tunteiden tulkkina : Sosiaalipedagoginen hevostoiminta kielellisiä erityisvaikeuksia omaavien lasten ryhmässä
Juvonen, Tiina (2011)
Juvonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219133
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Haukkarannan koulun sekä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajan Marjo Kokon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää elämyksellistä toimintaa kielellisiä erityisvaikeuksia omaaville lapsille, joilla oli huomattavia pulmia tunne-, ja sosiaalisissa taidoissa. Opinnäytetyö on osa isompaa Tunnetaiturit ryhmää, jonka osaksi toiminta suunniteltiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toiminnan tarkoituksena oli luoda lapsille erilaisia elämyksiä, joiden avulla tunteita olisi helppo tunnistaa ja käsitellä. Opinnäytetyössä erilaiset harjoitukset hevosten kanssa toimivat elämysten antajina. Toimintakertoja järjestettiin yhteensä kolme, joihin käytettiin aikaa jokaisella kerralla noin kolme tuntia.
Opinnäytetyö toteutettiin sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla, jossa vahvistetaan lapsen itseluottamusta sekä itsetuntoa näkemään itsensä aktiivisena toimijana. Hevoset toimivat opinnäytteessä lasten tunteiden tulkkina sekä harjoitusvastustajina elämään tässä hetkessä ja unohtamaan murheet ja epäonnistumiset. Ne palkitsivat lapset käytöksellään ja oikealla toiminnalla vasta sitten, kun lasten keskittyminen oli täysin hevosessa ja sen hetkisessä toiminnassa.
Hevostoiminta oli lapsille mielekästä ja he toivoivat sitä myös jatkossa. Toiminta avasi lasten tunteita erilaisten elämysten kautta. Tunteiden syvempään käsittelyyn ja tutkiskeluun tarvitaan kuitenkin pidempi aikaväli ja useampi toimintakerta. Opinnäytetyössä käy ilmi että hevonen on lapselle hyvä keino opettaa vuorovaikutus-, ja sosiaalisia taitoja niin yksilönä kuin ryhmässä ja sen avulla saadaan paljon erilaisia tunnekokemuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Haukkarannan koulun sekä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajan Marjo Kokon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää elämyksellistä toimintaa kielellisiä erityisvaikeuksia omaaville lapsille, joilla oli huomattavia pulmia tunne-, ja sosiaalisissa taidoissa. Opinnäytetyö on osa isompaa Tunnetaiturit ryhmää, jonka osaksi toiminta suunniteltiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toiminnan tarkoituksena oli luoda lapsille erilaisia elämyksiä, joiden avulla tunteita olisi helppo tunnistaa ja käsitellä. Opinnäytetyössä erilaiset harjoitukset hevosten kanssa toimivat elämysten antajina. Toimintakertoja järjestettiin yhteensä kolme, joihin käytettiin aikaa jokaisella kerralla noin kolme tuntia.
Opinnäytetyö toteutettiin sosiaalipedagogisella hevostoiminnalla, jossa vahvistetaan lapsen itseluottamusta sekä itsetuntoa näkemään itsensä aktiivisena toimijana. Hevoset toimivat opinnäytteessä lasten tunteiden tulkkina sekä harjoitusvastustajina elämään tässä hetkessä ja unohtamaan murheet ja epäonnistumiset. Ne palkitsivat lapset käytöksellään ja oikealla toiminnalla vasta sitten, kun lasten keskittyminen oli täysin hevosessa ja sen hetkisessä toiminnassa.
Hevostoiminta oli lapsille mielekästä ja he toivoivat sitä myös jatkossa. Toiminta avasi lasten tunteita erilaisten elämysten kautta. Tunteiden syvempään käsittelyyn ja tutkiskeluun tarvitaan kuitenkin pidempi aikaväli ja useampi toimintakerta. Opinnäytetyössä käy ilmi että hevonen on lapselle hyvä keino opettaa vuorovaikutus-, ja sosiaalisia taitoja niin yksilönä kuin ryhmässä ja sen avulla saadaan paljon erilaisia tunnekokemuksia.