Selvitys rajoitustoimenpiteistä Etelä-Karjalan lastensuojelulaitoksissa vuosina 2008-2010
Haiko, Virve (2011)
Haiko, Virve
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518613
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mitä rajoitustoimenpiteitä ja minkä verran niitä on käytetty Etelä-Karjalan alueen lastensuojeluyksiköissä vuosina 2008 - 2010. Samalla selvitettiin työntekijöiden valmiuksia kohdata lastensuoje-lun rajoitustoimenpiteet. Tärkeää oli myös selvittää kuinka rajoitustoimenpiteet käydään jälkeenpäin läpi työntekijän sekä lapsen tai nuoren kanssa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lastensuojelulain taustaa ja selvitettin, mitä sijaishuollolla tarkoitetaan. Lastensuojelulakia (13.4.2007/417) uusittiin laajem-minkin, mutta tässä opinnäytetyössä perehdyttiin ainoastaan rajoitustoimenpi-teisiin, niiden perusteisiin ja käyttötarkoituksiin. Uuden lain myötä entistä tärke-ämmäksi nousi kirjaamisen merkitys erityisesti rajoitustoimenpiteiden osalta, myös kirjaamisen pääkohdat on esitelty teoriaosuudessa.
Tutkimusote on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol- kyselyä, joka lähetettiin kaikille Etelä-Karjalan alueen lastensuojeluyksiköiden johtajille tai vastaaville ohjaajille. Lastensuojeluyksiköitä on 28 kappaletta, joista 10 vastasi kyselyyn.
Tuloksista ilmeni, että kyselyyn vastanneista yksiköistä, lastensuojelulain mu-kaisia rajoitustoimenpiteitä oli käytetty seitsemässä lastensuojeluyksikössä. Ne yksiköt, joissa ei rajoitustoimenpiteitä ollut käytetty, olivat perhehoitoa tarjoavia yksityisiä lastensuojeluyksiköitä. Kaikissa yksiköissä korostettiin kouluttautumi-sen ja ennakointitaitojen merkitystä, jotta henkilökunnalla olisi mahdollisimman hyvät valmiudet kohdata rajoitustoimenpiteet. Sekä lasten että henkilökunnan kanssa rajoitustilanteet purettiin keskustelemalla niistä. Lasten kanssa keskus-tellessa tehdystä rajoitustoimenpiteestä otettiin erityisesti huomioon se, että lapsi ymmärsi miksi näin oli jouduttu toimimaan. Henkilökunnan kanssa rajoitustoimia läpikäydessä käytettiin tilanteen purkua myös valmistautumisena vastaavien tilanteiden varalle.
Jatkotutkimusaiheita lastensuojelulain mukaisiin rajoitustoimenpiteisiin liittyen voisivat olla samanlainen tutkimus pidemmällä aikavälillä tai tutkimus rajoitus-toimenpiteistä lapsen tai nuoren kokemina.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lastensuojelulain taustaa ja selvitettin, mitä sijaishuollolla tarkoitetaan. Lastensuojelulakia (13.4.2007/417) uusittiin laajem-minkin, mutta tässä opinnäytetyössä perehdyttiin ainoastaan rajoitustoimenpi-teisiin, niiden perusteisiin ja käyttötarkoituksiin. Uuden lain myötä entistä tärke-ämmäksi nousi kirjaamisen merkitys erityisesti rajoitustoimenpiteiden osalta, myös kirjaamisen pääkohdat on esitelty teoriaosuudessa.
Tutkimusote on laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol- kyselyä, joka lähetettiin kaikille Etelä-Karjalan alueen lastensuojeluyksiköiden johtajille tai vastaaville ohjaajille. Lastensuojeluyksiköitä on 28 kappaletta, joista 10 vastasi kyselyyn.
Tuloksista ilmeni, että kyselyyn vastanneista yksiköistä, lastensuojelulain mu-kaisia rajoitustoimenpiteitä oli käytetty seitsemässä lastensuojeluyksikössä. Ne yksiköt, joissa ei rajoitustoimenpiteitä ollut käytetty, olivat perhehoitoa tarjoavia yksityisiä lastensuojeluyksiköitä. Kaikissa yksiköissä korostettiin kouluttautumi-sen ja ennakointitaitojen merkitystä, jotta henkilökunnalla olisi mahdollisimman hyvät valmiudet kohdata rajoitustoimenpiteet. Sekä lasten että henkilökunnan kanssa rajoitustilanteet purettiin keskustelemalla niistä. Lasten kanssa keskus-tellessa tehdystä rajoitustoimenpiteestä otettiin erityisesti huomioon se, että lapsi ymmärsi miksi näin oli jouduttu toimimaan. Henkilökunnan kanssa rajoitustoimia läpikäydessä käytettiin tilanteen purkua myös valmistautumisena vastaavien tilanteiden varalle.
Jatkotutkimusaiheita lastensuojelulain mukaisiin rajoitustoimenpiteisiin liittyen voisivat olla samanlainen tutkimus pidemmällä aikavälillä tai tutkimus rajoitus-toimenpiteistä lapsen tai nuoren kokemina.