Suorituksen johtaminen : Case-tutkimus kolmessa huonekaluyrityksessä
Hirvonen, Sami; Heiskanen, Elli-Noora (2011)
Hirvonen, Sami
Heiskanen, Elli-Noora
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, toteutuuko suorituksen johtaminen käytännössä. Asiaa tutkittiin kolmessa huonekaluliikkeessä. Tarkoituksena oli saada selville, miten liikkeet hoitavat suunnittelu- ja kehityskeskustelut, palkitsemisen sekä päivittäisjohtamisen. Lisäksi selvitettiin, tietävätkö työntekijät yrityksen vision, arvot ja tavoitteet.
Selvitys toteutettiin haastattelemalla kolmea työntekijää jokaisesta mukana olleesta liikkeestä. Haastattelun tukena käytettiin kyselylomaketta, jonka haastateltavat täyttivät omatoimisesti. Teoria ja empiria vuorottelevat opinnäytetyössä. Siinä ei siis ole erillistä lukua empirialle. Teoriaosuudessa käsitellään suorituksen johtamisen lisäksi asiakaspalvelua ja myyntityötä. Teoriaosuuden aineisto on kerätty tutustumalla alan kirjallisuuteen sekä lehti- ja Internet-lähteisiin. Haastattelun ja kyselylomakkeen kysymykset perustuvat teoriaosuuteen. Liikkeiden myymäläpäälliköiltä kysyttiin esitietoja, joita verrattiin haastateltujen vastauksiin. Tutkimus on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus.
Haastattelu ja kyselylomake selvittivät hyvin liikkeiden suorituksen johtamisen tilan. Suorituksen johtaminen toteutuu tutkimuksessa mukana olleissa yrityksissä vain osittain. Tuloksista selvisi, että eniten parannettavaa on vision, arvojen ja tavoitteiden tietämisessä sekä suunnittelu- ja kehityskeskusteluissa. Puutteita löytyi myös palautteen antamisesta ja päivittäisjohtamisesta. Esimiesten tulisi tulevaisuudessa kiinnittää nykyistä enemmän huomiota näihin asioihin ja keskustella niistä työntekijöidensä kanssa. Positiivisena asiana tutkimuksessa selvisi, että suurin osa työntekijöistä on tyytyväisiä vaikutusmahdollisuuksiinsa ja työnsä haasteellisuuteen.
Selvitys toteutettiin haastattelemalla kolmea työntekijää jokaisesta mukana olleesta liikkeestä. Haastattelun tukena käytettiin kyselylomaketta, jonka haastateltavat täyttivät omatoimisesti. Teoria ja empiria vuorottelevat opinnäytetyössä. Siinä ei siis ole erillistä lukua empirialle. Teoriaosuudessa käsitellään suorituksen johtamisen lisäksi asiakaspalvelua ja myyntityötä. Teoriaosuuden aineisto on kerätty tutustumalla alan kirjallisuuteen sekä lehti- ja Internet-lähteisiin. Haastattelun ja kyselylomakkeen kysymykset perustuvat teoriaosuuteen. Liikkeiden myymäläpäälliköiltä kysyttiin esitietoja, joita verrattiin haastateltujen vastauksiin. Tutkimus on tyypiltään laadullinen tapaustutkimus.
Haastattelu ja kyselylomake selvittivät hyvin liikkeiden suorituksen johtamisen tilan. Suorituksen johtaminen toteutuu tutkimuksessa mukana olleissa yrityksissä vain osittain. Tuloksista selvisi, että eniten parannettavaa on vision, arvojen ja tavoitteiden tietämisessä sekä suunnittelu- ja kehityskeskusteluissa. Puutteita löytyi myös palautteen antamisesta ja päivittäisjohtamisesta. Esimiesten tulisi tulevaisuudessa kiinnittää nykyistä enemmän huomiota näihin asioihin ja keskustella niistä työntekijöidensä kanssa. Positiivisena asiana tutkimuksessa selvisi, että suurin osa työntekijöistä on tyytyväisiä vaikutusmahdollisuuksiinsa ja työnsä haasteellisuuteen.