Sisä- ja ulkokaupan vientiprosessien kehittäminen : case: Yritys X
Niemelä, Miia (2011)
Niemelä, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Yritys X:n vientiprosessien kehittäminen sen kahteen tärkeimpään vientimaahan: Tanskaan ja Japaniin. Yrityksen vientiprosesseja tarkastellaan vain yrityksessä suoritettavien toimenpiteiden osalta eli vientiprosessiin osallistuvien muiden osapuolien toimintaa ei ole tutkittu. Työssä keskitytään operatiiviseen toimintaan ja erityisesti informaatiovirran hallintaan.
Tämä opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoria-osasta, case-osasta sekä yhteenvedosta. Teoria on kolmiosainen. Sen ensimmäisessä osassa käsitellään ulko- ja sisäkauppaa, toisessa osassa vientiprosessia ja kolmannessa osassa viennin asiakirjoja. Case-osassa kerrotaan Yritys X:n viennin historiasta ja nykytilasta, tutkimuksen toteuttamisesta, tutkimustuloksista, kehitysehdotuksista ja johtopäätöksistä. Johtopäätökset sisältävät myös tutkimuksen arvioinnin ja jatkotutkimusehdotukset.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin metodein. Tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut viiden yrityksen vientiprosessiin osallistuvan henkilön kanssa. Haastattelut suoritettiin syyskuun 2011 aikana. Lisäksi käytin tiedonkeruumenetelminä yrityksen virallisia dokumentteja sekä osallistuvaa havainnointia.
Yhtenä tutkimustuloksena oli molempien vientiprosessien kuvaaminen itse kehittämiini vientiprosessin vaiheisiin pohjautuen. Vientiprosessien ja asiakirjojen tarkastelun tuloksena yrityksen toiminnasta löytyi myös kehitettävää. Ongelmakohdat ja kehitysehdotukset on jaettu neljään kategoriaan. Esimerkkeinä yksittäisistä ongelmakohdista ovat Tanskan vientiprosessissa yhteydenpidon vähyys, Japanin vientiprosessissa kauppasopimuksen puuttuminen ja molempien vientiprosessien osalta tuotannon työohjeiden epäkohdat sekä asiakirjojen muotoseikkojen osalta niissä esiintyvät yksittäiset tietojen puuttumiset. Kaiken kaikkiaan puuttumalla annettuihin kehitysehdotuksiin yritys voi alentaa kustannuksia ja toiminta muuttuu rutiininomaisemmaksi. Toisin sanoen yrityksen toiminta tehostuu.
Tämä opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoria-osasta, case-osasta sekä yhteenvedosta. Teoria on kolmiosainen. Sen ensimmäisessä osassa käsitellään ulko- ja sisäkauppaa, toisessa osassa vientiprosessia ja kolmannessa osassa viennin asiakirjoja. Case-osassa kerrotaan Yritys X:n viennin historiasta ja nykytilasta, tutkimuksen toteuttamisesta, tutkimustuloksista, kehitysehdotuksista ja johtopäätöksistä. Johtopäätökset sisältävät myös tutkimuksen arvioinnin ja jatkotutkimusehdotukset.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin metodein. Tärkeimpänä tiedonkeruumenetelmänä olivat teemahaastattelut viiden yrityksen vientiprosessiin osallistuvan henkilön kanssa. Haastattelut suoritettiin syyskuun 2011 aikana. Lisäksi käytin tiedonkeruumenetelminä yrityksen virallisia dokumentteja sekä osallistuvaa havainnointia.
Yhtenä tutkimustuloksena oli molempien vientiprosessien kuvaaminen itse kehittämiini vientiprosessin vaiheisiin pohjautuen. Vientiprosessien ja asiakirjojen tarkastelun tuloksena yrityksen toiminnasta löytyi myös kehitettävää. Ongelmakohdat ja kehitysehdotukset on jaettu neljään kategoriaan. Esimerkkeinä yksittäisistä ongelmakohdista ovat Tanskan vientiprosessissa yhteydenpidon vähyys, Japanin vientiprosessissa kauppasopimuksen puuttuminen ja molempien vientiprosessien osalta tuotannon työohjeiden epäkohdat sekä asiakirjojen muotoseikkojen osalta niissä esiintyvät yksittäiset tietojen puuttumiset. Kaiken kaikkiaan puuttumalla annettuihin kehitysehdotuksiin yritys voi alentaa kustannuksia ja toiminta muuttuu rutiininomaisemmaksi. Toisin sanoen yrityksen toiminta tehostuu.