Pelastuslaitosten ulkoisen viestinnän ohjeiston suunnitteleminen
Norell, Heikki (2011)
Norell, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on opastaa lukijaa miettimään, minkälaisia asioita pelastuslaitoksen ulkoisen viestinnän ohjeiston suunnittelussa tulee ottaa huomioon ja mitkä asiat tätä viestintäohjeiston suunnittelua ohjaavat.
Viestintä on työkalu, millä yksilö tai organisaatio pyrkii välittämään ajatuksiaan, toiveitaan, halujaan tai tietoaan toiselle yksilölle tai organisaatiolle. Viestinnän työkalu koostuu monista eri työkaluista työkalun sisällä. Ulkoisen viestinnän ohjeiston tarkoituksena on antaa viestinnän toteuttajalle näitä työkaluja sekä neuvoa niiden käytössä. Lisäksi se valottaa työkalujen valinnan takana olevaa teoriaa ja käytäntöä, jotta viestinnän toteuttaja voisi käyttää oikeaa työkalua kussakin tilanteessa tehokkaasti ja varmasti.
Pelastuslaitoksen ulkoisen viestinnän tulee olla ajantasaista, monipuolista, asiakaskunnan huomioon ottavaa sekä ennen kaikkea luotettavaa. Viestinnän työkaluina tulee käyttää monipuolisesti perinteisiä viestintätyökaluja, kuten lehdistöä, radiota ja televisiota, mutta jo suuremmassa määrin myös sosiaalista mediaa sekä muita Internetin mahdollistamia sovelluksia.
Viranomaisella on velvollisuus viestiä hallinnonalaansa kuuluvista asioista ihmisille ja organisaatioille. Viestintä voi olla preventiivistä, eli ennaltaehkäisevää viestintää, tai se voi olla reaktiivista, eli operatiivista viestintää. Jotta reaktiivinen viestintä täyttää primäärisen tehtävänsä, eli ihmisten varoittamisen ja ihmisille onnettomuuksista tiedottamisen, muodostuu siitä samalla preventiivistä viestintää tilanteen seurannaisvaikutuksia tai seuraavaa tapahtumaa silmällä pitäen. Kaikkea tätä viestintää kutsutaan turvallisuusviestinnäksi. Turvallisuusviestintä on uudissana, jonka tarkoituksena on turvallisuuden tunnetta sekä luottamusta kehittävä viestintä.
Jotta pelastuslaitos onnistuu tässä haasteessa, tulee sillä olla viestintää varten ohjeisto. Ohjeisto koostuu viestintästrategiasta; viestintäohjeista, jotka sisältävät ohjeet ennaltaehkäisevästä, operatiivisesta sekä työyhteisöviestinnästä; sekä ohjeista erilaisiin mediaviestintätilanteisiin. Lisäksi viestinnän vastuut ja velvollisuudet tulee olla hyväksytty organisaatiossa.
Viestintä on työkalu, millä yksilö tai organisaatio pyrkii välittämään ajatuksiaan, toiveitaan, halujaan tai tietoaan toiselle yksilölle tai organisaatiolle. Viestinnän työkalu koostuu monista eri työkaluista työkalun sisällä. Ulkoisen viestinnän ohjeiston tarkoituksena on antaa viestinnän toteuttajalle näitä työkaluja sekä neuvoa niiden käytössä. Lisäksi se valottaa työkalujen valinnan takana olevaa teoriaa ja käytäntöä, jotta viestinnän toteuttaja voisi käyttää oikeaa työkalua kussakin tilanteessa tehokkaasti ja varmasti.
Pelastuslaitoksen ulkoisen viestinnän tulee olla ajantasaista, monipuolista, asiakaskunnan huomioon ottavaa sekä ennen kaikkea luotettavaa. Viestinnän työkaluina tulee käyttää monipuolisesti perinteisiä viestintätyökaluja, kuten lehdistöä, radiota ja televisiota, mutta jo suuremmassa määrin myös sosiaalista mediaa sekä muita Internetin mahdollistamia sovelluksia.
Viranomaisella on velvollisuus viestiä hallinnonalaansa kuuluvista asioista ihmisille ja organisaatioille. Viestintä voi olla preventiivistä, eli ennaltaehkäisevää viestintää, tai se voi olla reaktiivista, eli operatiivista viestintää. Jotta reaktiivinen viestintä täyttää primäärisen tehtävänsä, eli ihmisten varoittamisen ja ihmisille onnettomuuksista tiedottamisen, muodostuu siitä samalla preventiivistä viestintää tilanteen seurannaisvaikutuksia tai seuraavaa tapahtumaa silmällä pitäen. Kaikkea tätä viestintää kutsutaan turvallisuusviestinnäksi. Turvallisuusviestintä on uudissana, jonka tarkoituksena on turvallisuuden tunnetta sekä luottamusta kehittävä viestintä.
Jotta pelastuslaitos onnistuu tässä haasteessa, tulee sillä olla viestintää varten ohjeisto. Ohjeisto koostuu viestintästrategiasta; viestintäohjeista, jotka sisältävät ohjeet ennaltaehkäisevästä, operatiivisesta sekä työyhteisöviestinnästä; sekä ohjeista erilaisiin mediaviestintätilanteisiin. Lisäksi viestinnän vastuut ja velvollisuudet tulee olla hyväksytty organisaatiossa.