Markkina-analyysipainotteisen markkinointisuunnitelman laatiminen toimintansa aloittavalle pienrakennusalan yritykselle
Kangas, Eero (2011)
Kangas, Eero
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkina-analyysipainotteisen markkinointisuunnitelman laatiminen Hirsityö Kangas Ky:lle. Kohdeyritys on opinnäytetyön tekijän perustama yritys, jonka jatkosta päätetään tämän tutkimuksen tulosten perusteella. Kohdeyrityksen toiminta-ajatus on valmistaa hirsirakenteisia piharakennuksia myyntiin.
Tutkimus alkoi tutkimustehtävän ja tutkimustavoitteiden määrityksellä. Tutkimustehtäväksi määriteltiin markkinointisuunnitelman laatiminen kohdeyritykselle. Tutkimustavoitteiksi asetettiin nykytilanteen selvittäminen, tuotevalikoiman suunnittelu, potentiaalisten asiakkaiden määrittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja riskien kartoittaminen. Tutkimuksen päätavoitteeksi asetettiin suunnitelman laatiminen siten, että sen perusteella kohdeyritys pystyy tekemään päätöksen yritystoiminnan jatkosta.
Tutkimus eteni piharakennusmarkkinoiden kartoituksella ja lähtökohta-analyysilla. Kohdeyritykselle muodostettiin potentiaalisista asiakkaista segmentit ja valittiin kuusi kilpailijaa, jotka otettiin lähempään tarkasteluun. Ympäristöanalyysissa tarkasteltiin ympäristötekijöitä ja yritysanalyysissä kerrottiin kohdeyrityksen toimintasuunnitelma ja liikeidea. Kohdeyrityksen toimintaa analysoitiin SWOT -analyysin avulla.
Kohdeyritykselle asetettiin markkinoinnille liikevaihdon ja markkina-aseman suhteen sanalliset tavoitteet. Kilpailijat ja heidän tuotteensa otettiin tarkempaan tarkasteluun ja tehtiin päätös kohdeyrityksen tuotantoon valittavista tuotteista ja lisäpalveluista.
Markkinointisuunnitelma laadittiin työn tutkimustehtävän toteuttamisena. Tuotantoon valituista tuotteista tehtiin kustannuslaskelmat, joiden mukaan tuotteet ja lisäpalvelut hinnoiteltiin. Markkinointiviestinnän keinoja tarkasteltiin ja eri mainosvälineiden väliltä valittiin kohdeyrityksen tarkoitukseen ja budjettiin sopivat. Myynnille asetettiin tuotantokapasiteetin rajoissa määrälliset tavoitteet. Tuotteiden määrällisten myyntitavoitteiden perusteella voitiin arvioida liikevaihto ja voitto.
Lopuksi arvioitiin lyhyesti yrityksen aloittamiseen liittyvät riskit ja pohdittiin keinot mahdollisesti vastaantulevien ongelmien välttämiseen. Riskit todettiin niin pieniksi että liiketoiminta kannattaisi tutkimuksen perusteella käynnistää.
Tutkimus alkoi tutkimustehtävän ja tutkimustavoitteiden määrityksellä. Tutkimustehtäväksi määriteltiin markkinointisuunnitelman laatiminen kohdeyritykselle. Tutkimustavoitteiksi asetettiin nykytilanteen selvittäminen, tuotevalikoiman suunnittelu, potentiaalisten asiakkaiden määrittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja riskien kartoittaminen. Tutkimuksen päätavoitteeksi asetettiin suunnitelman laatiminen siten, että sen perusteella kohdeyritys pystyy tekemään päätöksen yritystoiminnan jatkosta.
Tutkimus eteni piharakennusmarkkinoiden kartoituksella ja lähtökohta-analyysilla. Kohdeyritykselle muodostettiin potentiaalisista asiakkaista segmentit ja valittiin kuusi kilpailijaa, jotka otettiin lähempään tarkasteluun. Ympäristöanalyysissa tarkasteltiin ympäristötekijöitä ja yritysanalyysissä kerrottiin kohdeyrityksen toimintasuunnitelma ja liikeidea. Kohdeyrityksen toimintaa analysoitiin SWOT -analyysin avulla.
Kohdeyritykselle asetettiin markkinoinnille liikevaihdon ja markkina-aseman suhteen sanalliset tavoitteet. Kilpailijat ja heidän tuotteensa otettiin tarkempaan tarkasteluun ja tehtiin päätös kohdeyrityksen tuotantoon valittavista tuotteista ja lisäpalveluista.
Markkinointisuunnitelma laadittiin työn tutkimustehtävän toteuttamisena. Tuotantoon valituista tuotteista tehtiin kustannuslaskelmat, joiden mukaan tuotteet ja lisäpalvelut hinnoiteltiin. Markkinointiviestinnän keinoja tarkasteltiin ja eri mainosvälineiden väliltä valittiin kohdeyrityksen tarkoitukseen ja budjettiin sopivat. Myynnille asetettiin tuotantokapasiteetin rajoissa määrälliset tavoitteet. Tuotteiden määrällisten myyntitavoitteiden perusteella voitiin arvioida liikevaihto ja voitto.
Lopuksi arvioitiin lyhyesti yrityksen aloittamiseen liittyvät riskit ja pohdittiin keinot mahdollisesti vastaantulevien ongelmien välttämiseen. Riskit todettiin niin pieniksi että liiketoiminta kannattaisi tutkimuksen perusteella käynnistää.