Käyttäjätyytyväisyystutkimus, Seinäjoen kaupungin tekniikkakeskuksen tilapalvelujen tulosalue
Kosonen, Ville (2011)
Kosonen, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjien tyytyväisyyttä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli analysoida asiakaslähtöistä toimintatapaa ensin yleisellä tasolla, jonka jälkeen paneutua asiakaslähtöisyyteen ja asiakkuusajatteluun Seinäjoen kaupungilla. Toisena tavoitteena oli perehtyä palvelun laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Seinäjoen kaupungin ylläpitämien kiinteistöjen käyttäjille.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään asiakaslähtöisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Empiirisessä osassa esitellään Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjille tehdyn käyttäjätyytyväisyystutkimuksen tuloksia. Käyttäjä-tyytyväisyystutkimus Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjille suoritettiin syyskuussa 2011. Tutkimuksen otanta oli 3076 kiinteistöjen käyttäjää ja vastauksia tuli 509 kappaletta. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 16,6 %.
Tutkimuksen tulosten perusteella Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjät olivat keskimäärin hieman neutraalia tyytyväisempiä tunnusluvun ollessa 3,2. Oli hienoa, että tämä luku oli suhteessa rakennusten keskimääräisen kuntoluokan kanssa (74,2 %). Huomattavia käyttäjätyytyväisyyden eroavaisuuksia muodostui muun muassa naisten ja miesten, rakennusryhmien ja kaupungin alueiden välille. Keskimäärin tyytyväisimpiä oltiin rakennuksen sijaintiin liittyvissä kysymyksissä ja vä-hiten tyytyväisiä rakennusten sisätiloihin ja niiden ominaisuuksiin liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään asiakaslähtöisyyttä, asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Empiirisessä osassa esitellään Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjille tehdyn käyttäjätyytyväisyystutkimuksen tuloksia. Käyttäjä-tyytyväisyystutkimus Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjille suoritettiin syyskuussa 2011. Tutkimuksen otanta oli 3076 kiinteistöjen käyttäjää ja vastauksia tuli 509 kappaletta. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 16,6 %.
Tutkimuksen tulosten perusteella Seinäjoen kaupungin kiinteistöjen käyttäjät olivat keskimäärin hieman neutraalia tyytyväisempiä tunnusluvun ollessa 3,2. Oli hienoa, että tämä luku oli suhteessa rakennusten keskimääräisen kuntoluokan kanssa (74,2 %). Huomattavia käyttäjätyytyväisyyden eroavaisuuksia muodostui muun muassa naisten ja miesten, rakennusryhmien ja kaupungin alueiden välille. Keskimäärin tyytyväisimpiä oltiin rakennuksen sijaintiin liittyvissä kysymyksissä ja vä-hiten tyytyväisiä rakennusten sisätiloihin ja niiden ominaisuuksiin liittyvissä asioissa.