Asiakkuuksien johtamisen kehittäminen PK-yrityksessä : case Ikaros Finland Oy
Nykänen, Tero (2011)
Nykänen, Tero
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916228
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakkuuksien johtamisen kehittämistä PK-yrityksessä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tutkia case-yrityksen asiakkuuksien johtamisen nykytilaa ja sen kehitysmahdollisuuksia sekä kehittää yrityksen toimintaa tukemaan paremmin asiakkaiden arvontuotantoa. Case-yrityksenä työssä käytetään Ikaros Finland Oy:tä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa tarkastellaan asiakkuuksien johtamisen taustaa ja tarkoitusta. Toisessa luvussa käsitellään tarkemmin asiakkuuksien johtamisen teoriaa, joka on työssä jaettu kahteen osa-alueeseen: ajattelumalli sekä toimintamalli. Osa-alueet täydentävät toisiaan, joten onnistuakseen asiakaslähtöisen liiketoimintayhtälön täytäntöönpanossa on hyvin tärkeää, että yritys toimintansa kehittämistä suunnitellessaan ottaa huomioon molemmat edellä mainitut asiakkuuksien johtamisen osa alueet. Teoriaosuuden lähdemateriaali pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä elektronisiin aineistoihin.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee kohdeyrityksen asiakkuuksien johtamisen nykytilaa teoriaosiossa esiteltyjen mallien pohjalta. Empiriaosuuden lähteinä käytetään haastatteluita sekä muita kohdeyrityksestä saatavilla olevia lähteitä, kuten yrityksen verkkosivuja sekä tekijän omaa kokemusta yrityksessä työskentelystä.
Tutkimustyön tuloksena voidaan todeta, että kohdeyrityksen toimintamalli noudattaa tällä hetkellä suurelta osin tuotelähtöistä liiketoimintayhtälöä. Työn kehitysehdotuksena esitetään painopisteen siirtämistä tuotteesta asiakkuuksiin ja näin ollen siirtymistä asiakaslähtöiseen liiketoimintayhtälöön sekä sen mukaisiin mittareihin ja työkaluihin. Kehitysehdotuksissa annetaan kohdeyritykselle käytännön toimintaohjeet liiketoiminnan uudelleen suunnittelua varten.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tutkia case-yrityksen asiakkuuksien johtamisen nykytilaa ja sen kehitysmahdollisuuksia sekä kehittää yrityksen toimintaa tukemaan paremmin asiakkaiden arvontuotantoa. Case-yrityksenä työssä käytetään Ikaros Finland Oy:tä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa tarkastellaan asiakkuuksien johtamisen taustaa ja tarkoitusta. Toisessa luvussa käsitellään tarkemmin asiakkuuksien johtamisen teoriaa, joka on työssä jaettu kahteen osa-alueeseen: ajattelumalli sekä toimintamalli. Osa-alueet täydentävät toisiaan, joten onnistuakseen asiakaslähtöisen liiketoimintayhtälön täytäntöönpanossa on hyvin tärkeää, että yritys toimintansa kehittämistä suunnitellessaan ottaa huomioon molemmat edellä mainitut asiakkuuksien johtamisen osa alueet. Teoriaosuuden lähdemateriaali pohjautuu alan kirjallisuuteen sekä elektronisiin aineistoihin.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee kohdeyrityksen asiakkuuksien johtamisen nykytilaa teoriaosiossa esiteltyjen mallien pohjalta. Empiriaosuuden lähteinä käytetään haastatteluita sekä muita kohdeyrityksestä saatavilla olevia lähteitä, kuten yrityksen verkkosivuja sekä tekijän omaa kokemusta yrityksessä työskentelystä.
Tutkimustyön tuloksena voidaan todeta, että kohdeyrityksen toimintamalli noudattaa tällä hetkellä suurelta osin tuotelähtöistä liiketoimintayhtälöä. Työn kehitysehdotuksena esitetään painopisteen siirtämistä tuotteesta asiakkuuksiin ja näin ollen siirtymistä asiakaslähtöiseen liiketoimintayhtälöön sekä sen mukaisiin mittareihin ja työkaluihin. Kehitysehdotuksissa annetaan kohdeyritykselle käytännön toimintaohjeet liiketoiminnan uudelleen suunnittelua varten.