Yhteiskuntavastuu osana yritystoimintaa : Case Galax Ravintolat Oy
Heikkilä, Maria; Koskiniemi, Titta (2011)
Heikkilä, Maria
Koskiniemi, Titta
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916196
Tiivistelmä
Eurooppalaiset yritykset ja organisaatiot kiinnittävät huomiota yhteiskuntavastuuseen yhä enemmän. Tähän ovat syynä ekonomiset, ekologiset ja sosiaaliset paineet, joita yhteiskunta niille asettaa. Yritykset ovat panostaneet vastuulliseen liiketoimintaan ja siitä raportoimiseen sidosryhmilleen, kuten työntekijöille, osakkeenomistajille, asiakkaille, kuluttajille ja viranomaisille. Vastuullinen liiketoiminta kannattaa, koska sen avulla voidaan säästää kuluissa ja luoda hyvää imagoa. Lisäksi se on panostus tulevaisuuteen: työntekijöiden motivointi, sitouttaminen ja heidän hyvinvoinnistaan huolehtiminen takaavat, että yrityksellä on tulevaisuudessakin tehokkaita työntekijöitä, jotka taas mahdollistavat liiketoiminnan jatkumisen.
Avointa haastattelua ja puolistrukturoituja haastattelulomakkeita apuna käyttäen tämä kvalitatiivinen tutkimus pureutuu sosiaalisen vastuun ytimeen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten sosiaalinen vastuu toteutuu tutkimuskohteeksi valitussa Galax Ravintolat Oy:ssä. Lisäksi tutkimuskysymyksenä oli, miten sosiaalisen vastuun merkitystä voitaisiin parantaa ja lisätä henkilökunnan tietoutta siitä. Tutkimuksessa selvisi, että Galax Ravintolat Oy:llä on parannettavaa ainakin työturvallisuuden, yhteiskuntaa tukevan toiminnan, kehityskeskusteluiden ja sosiaalisen vastuun tuntemisen saralla. Tämän perusteella kehitysehdotuksiksi on ajateltu kehityskeskusteluiden säännöllistä toteuttamista työnohjaajan avulla ja Roosa nauha -kampanjan tukemista. Työnohjaajan läsnä ollessa kehityskeskustelut tuottavat enemmän tulosta ja parantavat yhteishenkeä. Roosa –nauha kampanjan avulla yritys pystyy nostattamaan imagoaan ja motivoimaan henkilökuntaansa Roosa –nauha haastejuoksun avulla.
Avointa haastattelua ja puolistrukturoituja haastattelulomakkeita apuna käyttäen tämä kvalitatiivinen tutkimus pureutuu sosiaalisen vastuun ytimeen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten sosiaalinen vastuu toteutuu tutkimuskohteeksi valitussa Galax Ravintolat Oy:ssä. Lisäksi tutkimuskysymyksenä oli, miten sosiaalisen vastuun merkitystä voitaisiin parantaa ja lisätä henkilökunnan tietoutta siitä. Tutkimuksessa selvisi, että Galax Ravintolat Oy:llä on parannettavaa ainakin työturvallisuuden, yhteiskuntaa tukevan toiminnan, kehityskeskusteluiden ja sosiaalisen vastuun tuntemisen saralla. Tämän perusteella kehitysehdotuksiksi on ajateltu kehityskeskusteluiden säännöllistä toteuttamista työnohjaajan avulla ja Roosa nauha -kampanjan tukemista. Työnohjaajan läsnä ollessa kehityskeskustelut tuottavat enemmän tulosta ja parantavat yhteishenkeä. Roosa –nauha kampanjan avulla yritys pystyy nostattamaan imagoaan ja motivoimaan henkilökuntaansa Roosa –nauha haastejuoksun avulla.