Markkinointi sosiaalisessa mediassa ja internetissä : Case: Mykora Oy
Jaakkola, Mirjami (2011)
Jaakkola, Mirjami
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointi sosiaalisessa mediassa ja internetissä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mykora Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä sosiaalisia medioita ja tiedonhakukanavia internetissä kuluttaja-asiakkaat käyttävät ja mikä niistä tekee mielenkiintoisen. Opinnäytetyön tulosten perusteella tehdään ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen sosiaalisessa mediassa ja internetissä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin projektia. Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla syksyn 2011 aikana. Kyselyn kohderyhmän muodosti Champin ja VihreäKeijun yhteisen HerkkuKlubin jäsenet. Kysymysten avulla haluttiin kartoittaa kuluttaja-asiakkaiden sosiaalisen median ja internetin käyttöä. Verkkokyselyn lisäksi hyödynnettiin havainnointia sekä aihepiirin kirjallisuutta ja julkaisuja.
Projektin teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointistrategiaan ja –suunnitelmaan, internet-markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä markkinointiin Facebookissa. Teoriaosuudessa käydään läpi myös projektin kulkua ja sen ominaispiirteitä.
Tutkimuksen avulla löydettiin sosiaalisessa mediassa ja internetissä alueita, joihin yrityksen kannattaa markkinoinnissa panostaa. Verkkokyselyn avulla löydettiin lisäksi käytännön vinkkejä siitä, mikä tekee sosiaalisista medioista ja niiden sisällöstä mielenkiintoisen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin projektia. Opinnäytetyön empiirinen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla syksyn 2011 aikana. Kyselyn kohderyhmän muodosti Champin ja VihreäKeijun yhteisen HerkkuKlubin jäsenet. Kysymysten avulla haluttiin kartoittaa kuluttaja-asiakkaiden sosiaalisen median ja internetin käyttöä. Verkkokyselyn lisäksi hyödynnettiin havainnointia sekä aihepiirin kirjallisuutta ja julkaisuja.
Projektin teoreettinen viitekehys pohjautuu markkinointistrategiaan ja –suunnitelmaan, internet-markkinointiin, sosiaaliseen mediaan sekä markkinointiin Facebookissa. Teoriaosuudessa käydään läpi myös projektin kulkua ja sen ominaispiirteitä.
Tutkimuksen avulla löydettiin sosiaalisessa mediassa ja internetissä alueita, joihin yrityksen kannattaa markkinoinnissa panostaa. Verkkokyselyn avulla löydettiin lisäksi käytännön vinkkejä siitä, mikä tekee sosiaalisista medioista ja niiden sisällöstä mielenkiintoisen.