Yleisöosallisuus yritystoiminnan kehittäjänä
Talasma, Tommi (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia yritystoiminnan kilpailukyvyn kehittämistä yleisöosallisuuden keinoilla. Kilpailukyvyn haasteina tutkittiin yritystoiminnan tulevaisuuden uhkia, kuinka yritys voi ennakoivasti varautua näihin haasteisiin, miten riskienhallinta liittyy kilpailukykyyn, miten yritys voi ulkoistaa yritystoimintaansa yhteisöverkostolle sekä minkälaisia vaikutuksia ulkoistamisella on yritystoimintaan. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin yhteisöverkostojen avulla toteutettavaa yleisöosallisuutta ja minkälaisia erityiskysymyksiä liittyy yleisöosallisuuteen.
Globalisoituvat ja vaativat asiakasmarkkinat sekä sähköisten yhteisöverkostojen mahdollisuudet muodostavat aiheen tähän opinnäytetyöhön. Suomalaiselta kasvuyritykseltä puuttuu usein näkemys ja välineet, miten yhteisöverkostoja hyödynnettäisiin osana liiketoimintaa. Tavoitteeni oli opinnäytetyössä perehtyä yritystoiminnan kehittämiseen yhteisöverkostoja hyödyntämällä. Opinnäytetyön aineisto on kerätty alan kirjallisuudesta ja asiantuntijahaastatteluista.
Opinnäytetyön perusteella todettiin yleisöosallisuuden olevan yritystoiminnan keskeinen kehittämistapa, jolla yritys voi varautua kilpailukykyyn liittyviin haasteisiin. Yleisöosallisuus tarjoaa yritykselle mahdollisuuden uudistaa toimintafilosofiaansa johtamisen, tuotekehityksen, asiakkaiden sitouttamisen sekä riskienhallinnan osalta. Työn tuloksena muodostui prosessikuvaus yleisöosallisuuden liittämiseksi osaksi yritystoimintaa.
Globalisoituvat ja vaativat asiakasmarkkinat sekä sähköisten yhteisöverkostojen mahdollisuudet muodostavat aiheen tähän opinnäytetyöhön. Suomalaiselta kasvuyritykseltä puuttuu usein näkemys ja välineet, miten yhteisöverkostoja hyödynnettäisiin osana liiketoimintaa. Tavoitteeni oli opinnäytetyössä perehtyä yritystoiminnan kehittämiseen yhteisöverkostoja hyödyntämällä. Opinnäytetyön aineisto on kerätty alan kirjallisuudesta ja asiantuntijahaastatteluista.
Opinnäytetyön perusteella todettiin yleisöosallisuuden olevan yritystoiminnan keskeinen kehittämistapa, jolla yritys voi varautua kilpailukykyyn liittyviin haasteisiin. Yleisöosallisuus tarjoaa yritykselle mahdollisuuden uudistaa toimintafilosofiaansa johtamisen, tuotekehityksen, asiakkaiden sitouttamisen sekä riskienhallinnan osalta. Työn tuloksena muodostui prosessikuvaus yleisöosallisuuden liittämiseksi osaksi yritystoimintaa.