Taitoluisteluseuran jäsenten aktivoiminen seuratoimintaan markkinointikeinojen avulla
Eskelinen, Annika (2011)
Eskelinen, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714703
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erään taitoluisteluseuran passiivisia jäseniä voitaisiin innostaa paremmin mukaan nonprofit-organisaatiolle tyypilliseen vapaaehtoistyöhön. Seuratoiminta oli liian harvan ihmisen vastuulla, ja he kokivat olevansa ylikuormitettuja. Seuralla oli ongelmana se, ettei johtokunta oikein tuntenut tärkeitä sidosryhmiään eli luistelijoita ja heidän vanhempiaan, ja näin ollen heidän osaamistaan ei voitu hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla vapaaehtoistyössä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jossa luistelijoilta ja heidän vanhemmiltaan kerättiin tietoa sähköisen jäsentyytyväisyyskyselylomakkeen avulla. Seura halusi erityisesti lisätä johtokunnan ja jäsenten välistä vuorovaikutusta, joten kysymyksiin vastaamalla jäsenet saivat tuotua esille omia mielipiteitään ja kehitysehdotuksiaan, ja toisaalta johtokunta sai selvitettyä, kuinka se voisi parantaa viestintää ja tiedottamista jäsenille. Lomakkeen lisäksi aineistona olivat erilaiset nonprofit-organisaatiota, urheiluseuran mainetta, sidosryhmiä, markkinointiviestintää ja suhdetoimintaa käsittelevät kirjat.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että jäsenet ja vanhemmat olisivat kyllä valmiita tekemään vapaaehtoistyötä monessakin asiassa, mutta he eivät koe saaneensa tarpeeksi tietoa seuran järjestämästä toiminnasta. Luistelijat ja heidän vanhempansa eivät täysin tunne tapoja vaikuttaa seurassa. Vanhemmat toivovat erityisesti keskustelun, sähköpostin ja kännykän tehokkaampaa hyödyntämistä vuorovaikutuksessa ohjaajien ja johtokunnan kanssa. Keskeisimmät luistelutunteihin liittyvät kehitystoiveet ovat henkilökohtaisempi ohjaus ja monipuolisemmat harjoitukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisesti ryhmähengen ja opetuksen laadun vahvistaminen sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen ovat asioita, jotka saavat jäsenet parhaiten sitoutumaan seuraan. Passiivisemmat jäsenet eivät aina koe tulevansa arvostetuiksi lajissa, joten näkyvän arvostuksen lisääminen kaikille tasapuolisesti voi lisätä jäsenten aktiivisuutta kaikessa seuratoiminnassa. Talkootyön tehostamisessa auttaa parempi viestintä, ja esimerkiksi keskustelufoorumin perustaminen seuran kotisivuille voisi saada jäsenet seuraamaan sivuja useammin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, jossa luistelijoilta ja heidän vanhemmiltaan kerättiin tietoa sähköisen jäsentyytyväisyyskyselylomakkeen avulla. Seura halusi erityisesti lisätä johtokunnan ja jäsenten välistä vuorovaikutusta, joten kysymyksiin vastaamalla jäsenet saivat tuotua esille omia mielipiteitään ja kehitysehdotuksiaan, ja toisaalta johtokunta sai selvitettyä, kuinka se voisi parantaa viestintää ja tiedottamista jäsenille. Lomakkeen lisäksi aineistona olivat erilaiset nonprofit-organisaatiota, urheiluseuran mainetta, sidosryhmiä, markkinointiviestintää ja suhdetoimintaa käsittelevät kirjat.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että jäsenet ja vanhemmat olisivat kyllä valmiita tekemään vapaaehtoistyötä monessakin asiassa, mutta he eivät koe saaneensa tarpeeksi tietoa seuran järjestämästä toiminnasta. Luistelijat ja heidän vanhempansa eivät täysin tunne tapoja vaikuttaa seurassa. Vanhemmat toivovat erityisesti keskustelun, sähköpostin ja kännykän tehokkaampaa hyödyntämistä vuorovaikutuksessa ohjaajien ja johtokunnan kanssa. Keskeisimmät luistelutunteihin liittyvät kehitystoiveet ovat henkilökohtaisempi ohjaus ja monipuolisemmat harjoitukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityisesti ryhmähengen ja opetuksen laadun vahvistaminen sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukeminen ovat asioita, jotka saavat jäsenet parhaiten sitoutumaan seuraan. Passiivisemmat jäsenet eivät aina koe tulevansa arvostetuiksi lajissa, joten näkyvän arvostuksen lisääminen kaikille tasapuolisesti voi lisätä jäsenten aktiivisuutta kaikessa seuratoiminnassa. Talkootyön tehostamisessa auttaa parempi viestintä, ja esimerkiksi keskustelufoorumin perustaminen seuran kotisivuille voisi saada jäsenet seuraamaan sivuja useammin.