Liiketoimintasuunnitelma Spekaero Oy
Ikonen, Jukka (2011)
Ikonen, Jukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101613836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101613836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma perustettavalle mystery shopper-yritykselle. Toimeksiantajan lähtökohdat ja vahva yrittäjätausta oli otettava huomioon liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa.
Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintasuunnitelman laatimista, yrityksen perustamista, yrittäjänä toimimisen edellytyksiä sekä asiakaspalvelun laadun tutkimuksen eli mysteryshoppauksen teoriaa. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman yksinkertainen ja tiivis esitys edellä mainituista aihealueista.
Liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa selvitettiin mystery shopping-yrittäjyyden kannattavuus. Yritykselle laadittiin viitteellinen budjetti. Yritykseen käytettävät resurssit pyrittiin pitämään mahdollisimman pieninä. Pitämällä tarvittavat resurssit pieninä huomioitiin toimeksiantajan nykyiset lähtökohdat. Yritysidealle tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla pystyttiin arviomaan yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä mahdollisuuksia ja uhkia, jotta yrittäjä pystyisi keskittymään omiin vahvuuksiin ja valmistautua mahdollisiin riskeihin.
Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintasuunnitelman laatimista, yrityksen perustamista, yrittäjänä toimimisen edellytyksiä sekä asiakaspalvelun laadun tutkimuksen eli mysteryshoppauksen teoriaa. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman yksinkertainen ja tiivis esitys edellä mainituista aihealueista.
Liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa selvitettiin mystery shopping-yrittäjyyden kannattavuus. Yritykselle laadittiin viitteellinen budjetti. Yritykseen käytettävät resurssit pyrittiin pitämään mahdollisimman pieninä. Pitämällä tarvittavat resurssit pieninä huomioitiin toimeksiantajan nykyiset lähtökohdat. Yritysidealle tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla pystyttiin arviomaan yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä mahdollisuuksia ja uhkia, jotta yrittäjä pystyisi keskittymään omiin vahvuuksiin ja valmistautua mahdollisiin riskeihin.