Palon suomenhevosratsujen kasvatus : Kimppaomistajuus keinona kysynnän lisäämiseksi
Riippi, Juha; Ventelä, Sarita (2011)
Riippi, Juha
Ventelä, Sarita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101413805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101413805
Tiivistelmä
Hevostalouden toimintamuodoista hevoskasvatus on tärkeä osa Suomen maataloutta. Hevosharrastajien kiinnostus suomenhevosratsuja kohtaan on kasvanut erityisesti vuoden 2003 jälkeen, jolloin perustettiin ennakkomaksullinen kasvattajakilpailu 6-vuotiaille suomenhevosratsuille. Suomessa syntyy vuosittain hieman alle 1 500 suomenhevosvarsaa, joista noin 10 % on ratsuvarsoja. Kasvatustoiminnan kannattavuuden parantamiseksi tulisi kysyntä ja tarjonta saada kohtaamaan.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Palon suomenhevosratsukasvatuksen tavoitteet ja missio sekä etsittiin keinoja kysynnän lisäämiseksi. Tutkielmaan liittyi myös ajalla 15.4.–18.9.2011 tehty sosiaalisen median markkinointikampanja, jonka tavoitteena oli lisätä nykyisten ja tulevien hevosharrastajien tietoa Palon suomenhevosratsujen kimppaomistajuudesta sosiaalisen median maksuttomia työkaluja hyödyntäen. Lisäksi tässä tutkielmassa selvitettiin kyselytutkimuksena, olisiko kimppaomistajuudelle kysyntää ratsastusharrastajien keskuudessa.
Palon suomenhevosratsujen kasvattajan tavoitteena on tuottaa laadukkaita ratsuvarsoja kannattavasti. Kannattavuuden parantamiseen pyritään kulujen vähentämisellä ja uusien asiakkaiden tavoittamisella sosiaalisen median kautta. Hevosten ostajien valistaminen varsojen laatukriteereistä auttaa kysyntää ja tarjontaa kohtaamaan. Sosiaalinen media antaa kasvattajalle maksuttoman kanavan oman näkyvyyden lisäämiseen ja uusien asiakassuhteiden solmimiseen. Sosiaalisen median keinoin voidaan myös markkinoida uudenlaista hevosomistajuuden muotoa, kimppaomistajuutta. Kimppaomistajuuden yleistyminen voisi olla yksi mahdollisuus kysynnän lisäämiseksi ja laatuvarsojen hintojen nostamiseen.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Palon suomenhevosratsukasvatuksen tavoitteet ja missio sekä etsittiin keinoja kysynnän lisäämiseksi. Tutkielmaan liittyi myös ajalla 15.4.–18.9.2011 tehty sosiaalisen median markkinointikampanja, jonka tavoitteena oli lisätä nykyisten ja tulevien hevosharrastajien tietoa Palon suomenhevosratsujen kimppaomistajuudesta sosiaalisen median maksuttomia työkaluja hyödyntäen. Lisäksi tässä tutkielmassa selvitettiin kyselytutkimuksena, olisiko kimppaomistajuudelle kysyntää ratsastusharrastajien keskuudessa.
Palon suomenhevosratsujen kasvattajan tavoitteena on tuottaa laadukkaita ratsuvarsoja kannattavasti. Kannattavuuden parantamiseen pyritään kulujen vähentämisellä ja uusien asiakkaiden tavoittamisella sosiaalisen median kautta. Hevosten ostajien valistaminen varsojen laatukriteereistä auttaa kysyntää ja tarjontaa kohtaamaan. Sosiaalinen media antaa kasvattajalle maksuttoman kanavan oman näkyvyyden lisäämiseen ja uusien asiakassuhteiden solmimiseen. Sosiaalisen median keinoin voidaan myös markkinoida uudenlaista hevosomistajuuden muotoa, kimppaomistajuutta. Kimppaomistajuuden yleistyminen voisi olla yksi mahdollisuus kysynnän lisäämiseksi ja laatuvarsojen hintojen nostamiseen.