Laadunhallinnan ulkoinen ohjaus ja arviointi ammattikorkeakouluissa : Case: Korkeakoulujen arviointineuvoston arvioiman hyvän käytänteen näkyminen ammattikorkeakoulun arjessa
Korteniemi, Marjo (2011)
Korteniemi, Marjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101313765
Tiivistelmä
Koulutuksen laatu on kilpailutekijä ja jatkuvan kehittämisen kohde niin Suomessa kuin Euroopassakin. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu ammattikorkeakoulujen laadunhallintaa ensisijaisesti siltä kannalta, miten korkeakouluopetuksen laatua oppilaitoksen ulkopuolelta virallisilta tahoilta ohjataan ja arvioidaan. Tutkielman teoreettiseen osuuteen on koottu yhteen ne ulkoisen ohjauksen muodot, jotka jokaisen ammattikorkeakoulun on otettava huomioon omassa laadunhallinnassaan omien laadunvarmistusjärjestelmiensä ohella. Lisäksi teoriaosuudessa on lyhyesti pohdittu laadun näkökulmia korkeakouluopetuksessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö palkitsee hyvin menestyviä oppilaitoksia ennalta sovittujen kriteereiden pohjalta laadun edistämiseksi. Ministeriön alla toimiva Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) myös auditoi ammattikorkeakouluja antaen tunnustusta hyvistä käytänteistä. Opinnäytetyön case-osiossa otettiin tarkastelun kohteeksi yksi KKA:n vuonna 2005 arvioima hyvä käytänne, jota tutkittiin ns. ruohonjuuritasolla. Virallinen arviointiprosessi tuottaa tunnustuksen hyvälle käytänteelle ja opinnäytetyössä selvitettiin, miten tämä hyvä käytänne näkyy eri toimijoiden silmissä koulun arjessa.
Tässä yksittäisessä tapauksessa KKA:n arvioima hyvä käytänne, laatukulttuurin vahvistaminen, on tunnistettavissa tutkimuskohteessa edelleenkin kuuden vuoden jälkeen. Hyvä käytänne ei vielä suoraan korreloi laatua, mutta tunnustus on tässä tapauksessa toiminut kannustimena ylläpitää ja kehittää prosessia, joka tähtää laadun parantamiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö palkitsee hyvin menestyviä oppilaitoksia ennalta sovittujen kriteereiden pohjalta laadun edistämiseksi. Ministeriön alla toimiva Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) myös auditoi ammattikorkeakouluja antaen tunnustusta hyvistä käytänteistä. Opinnäytetyön case-osiossa otettiin tarkastelun kohteeksi yksi KKA:n vuonna 2005 arvioima hyvä käytänne, jota tutkittiin ns. ruohonjuuritasolla. Virallinen arviointiprosessi tuottaa tunnustuksen hyvälle käytänteelle ja opinnäytetyössä selvitettiin, miten tämä hyvä käytänne näkyy eri toimijoiden silmissä koulun arjessa.
Tässä yksittäisessä tapauksessa KKA:n arvioima hyvä käytänne, laatukulttuurin vahvistaminen, on tunnistettavissa tutkimuskohteessa edelleenkin kuuden vuoden jälkeen. Hyvä käytänne ei vielä suoraan korreloi laatua, mutta tunnustus on tässä tapauksessa toiminut kannustimena ylläpitää ja kehittää prosessia, joka tähtää laadun parantamiseen.