Kilpaile nousevan auringon kanssa : Sapporo International Ski Marathon 2012 -matkapaketin suunnittelu
Laakkonen, Asta (2011)
Laakkonen, Asta
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092113147
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on Worldloppet-hiihtomatkapaketin suunnittelu ja kehittäminen Lahden Valmismatkat Oy:lle. Opinnäytetyön tuotoksena on matkapaketti Sapporo International Ski Marathoniin helmikuussa 2012. Matkapaketin tuli sisältää lennot, majoitus, kuljetukset kohteessa sekä muut matkajärjestelyt. Matkapaketista tehtiin esite asiakkaille jaettavaksi.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan. Teoriaosa käsittelee asiakaslähtöisyyttä matkailualalla, matkailutuotetta ja sen luonnetta sekä tuotteistamista. Teoriaosuuteen liittyy myös kysely, joka toteutettiin Lahden Valmismatkat Oy:n asiakkaille. Kyselyssä pyrittiin kartoittamaan kohderyhmän toiveita uuden matkapaketin osalta. Kyselyn avulla selvitettiin myös sitä, mihin asioihin asiakkaat ovat aikaisemmilla hiihtomatkoillaan olleet tyytyväisiä, ja mihin toivottaisiin parannusta. Toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan matkapaketin suunnitteluprosessi ja siinä ilmenneet haasteet ja tehdyt ratkaisut. Lopuksi esitellään valmis matkapaketti ja sen tarkempi sisältö sekä matkaohjelma.
Matkapaketista tehty esite lähetettiin Lahden Valmismatkat Oy:n asiakkaille, jotka ovat aiemmin osallistuneet Worldloppet-hiihtomaratoneihin. Esite laitettiin myös yrityksen internetsivuille.
Matkapaketti täytti toimeksiannon sille asettamat vaatimukset, ja se on myynnissä. Valmis tuote on asiakaslähtöisesti suunniteltu, tarkalle kohderyhmälle suunnattu sekä huolellisesti rakennettu. Matkapaketti on toimeksiantajalle hyödyllinen, ja siksi opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osaan. Teoriaosa käsittelee asiakaslähtöisyyttä matkailualalla, matkailutuotetta ja sen luonnetta sekä tuotteistamista. Teoriaosuuteen liittyy myös kysely, joka toteutettiin Lahden Valmismatkat Oy:n asiakkaille. Kyselyssä pyrittiin kartoittamaan kohderyhmän toiveita uuden matkapaketin osalta. Kyselyn avulla selvitettiin myös sitä, mihin asioihin asiakkaat ovat aikaisemmilla hiihtomatkoillaan olleet tyytyväisiä, ja mihin toivottaisiin parannusta. Toiminnallisessa osuudessa kuvaillaan matkapaketin suunnitteluprosessi ja siinä ilmenneet haasteet ja tehdyt ratkaisut. Lopuksi esitellään valmis matkapaketti ja sen tarkempi sisältö sekä matkaohjelma.
Matkapaketista tehty esite lähetettiin Lahden Valmismatkat Oy:n asiakkaille, jotka ovat aiemmin osallistuneet Worldloppet-hiihtomaratoneihin. Esite laitettiin myös yrityksen internetsivuille.
Matkapaketti täytti toimeksiannon sille asettamat vaatimukset, ja se on myynnissä. Valmis tuote on asiakaslähtöisesti suunniteltu, tarkalle kohderyhmälle suunnattu sekä huolellisesti rakennettu. Matkapaketti on toimeksiantajalle hyödyllinen, ja siksi opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.