Arjen taitojen arviointimenetelmiä nuorisopsykiatriaan
Suominen, Heli (2011)
Suominen, Heli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212654
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämistyössä tuotettiin tietoa Etelä-Karjalan keskussairaalan nuorisopsykiatrian kuntouttavan päiväyksikön arviointikäytäntöjen kehittämiseen. Moniammatillisella työryhmällä oli tarve saada menetelmiä nuoren arjen taitojen arviointiin. Kehittämistyössä selvitettiin, mitä ovat ne arjen taidot, joihin työryhmä tarvitsee arviointimenetelmiä ja mitkä menetelmät vastaavat valittuihin arjen taitoihin. Teoriataustana oli ICF-luokitus ja arviointimenetelmien valintaan liittyvä teoria.
Kehittämistyön aineisto kerättiin työryhmältä teematapaamisissa ja sitä täyden-nettiin kirjallisuuskatsauksella. Tapaamisissa määriteltiin kehittämistyöhön sisällytettävät arjen taidot ja valintakriteerit arviointimenetelmille. Tapaamiset äänitettiin, litteroitiin ja tiivistettiin sekä peilattiin takaisin työryhmälle. Kehittämistyöhön sisällytettiin viisi ICF-luokituksen mukaista arjen taitojen käsitettä, jotka ovat itsestä huolehtiminen, kotielämä ja taloudelliset perustoimet, itsen ja ajan kokemisen toiminnot, fyysisten ja psyykkisten viestien tunnistaminen. Näiden lisäksi tärkeimmäksi tarpeeksi työryhmä nosti arjen taitojen kokonaisuuden arviointilomakkeen.
Arviointimenetelmiä etsittiin kirjallisuuskatsauksella kolmesta lähdekirjasta. Menetelmiä haettiin hyväksymis- ja poissulkukriteerien avulla, ja tarkastelun alla oli yli 400 arviointimenetelmän tiedot. Lähdekirjoista valikoitui nuoren arjen taitojen arviointiin kuusi menetelmää ja näiden lisäksi yksi menetelmä tuli koulutuksissa saadun tiedon pohjalta.
Menetelmiä nuoren arjen taitojen arviointiin valikoitui seitsemän. Niitä ovat päi-vittäisen asumisen toimintojen arviointi (ASTA™), The Canadian Occupational Performance Measure (COPM), The Kohlman Evaluation of Living Skills (KELS), Toimintamahdollisuuksien itsearviointi (OSA), Occupational Question-naire (OQ), Experience Sampling Method (ESM) ja The Test of Grocery Shop-ping Skills (TOGSS). Menetelmistä ASTA™, OSA, COPM ja osittain KELS si-sältävät useita ICF-luokituksen mukaisia arjen taitojen kuvauskohteita, ja ne sopivat arjen taitojen kokonaisuuden arviointilomakkeeksi. TOGSS arvioi vain ostosten tekemistä. OQ arvioi itsen ja ajan kokemisen toimintoja, ja ESM antaa ajatuksia nuoren fyysisten- ja psyykkisten viestien tunnistamisen arvioinnista.
Kehittämistyön tulokset vastaavat työryhmän tärkeimpiin menetelmätarpeisiin. ASTA™ antaa moniammatillisen työvälineen arjen taitojen kokonaisuuden arviointiin, ja itsestä huolehtimisen osiota voidaan käyttää itsenäisesti. OQ antaa menetelmän itsen ja ajankokemisen arviointiin. Tulokset antavat tietoa näyttöön perustuvista arviointimenetelmistä nuorten ja aikuisten arjen taitojen arviointiin. Menetelmiä voidaan käyttää arviointiin myös muualla kuin nuorisopsykiatriassa.
Asiasanat: arjen taidot, arviointi, arviointimenetelmä, ICF-luokitus, psykiatria
Kehittämistyössä tuotettiin tietoa Etelä-Karjalan keskussairaalan nuorisopsykiatrian kuntouttavan päiväyksikön arviointikäytäntöjen kehittämiseen. Moniammatillisella työryhmällä oli tarve saada menetelmiä nuoren arjen taitojen arviointiin. Kehittämistyössä selvitettiin, mitä ovat ne arjen taidot, joihin työryhmä tarvitsee arviointimenetelmiä ja mitkä menetelmät vastaavat valittuihin arjen taitoihin. Teoriataustana oli ICF-luokitus ja arviointimenetelmien valintaan liittyvä teoria.
Kehittämistyön aineisto kerättiin työryhmältä teematapaamisissa ja sitä täyden-nettiin kirjallisuuskatsauksella. Tapaamisissa määriteltiin kehittämistyöhön sisällytettävät arjen taidot ja valintakriteerit arviointimenetelmille. Tapaamiset äänitettiin, litteroitiin ja tiivistettiin sekä peilattiin takaisin työryhmälle. Kehittämistyöhön sisällytettiin viisi ICF-luokituksen mukaista arjen taitojen käsitettä, jotka ovat itsestä huolehtiminen, kotielämä ja taloudelliset perustoimet, itsen ja ajan kokemisen toiminnot, fyysisten ja psyykkisten viestien tunnistaminen. Näiden lisäksi tärkeimmäksi tarpeeksi työryhmä nosti arjen taitojen kokonaisuuden arviointilomakkeen.
Arviointimenetelmiä etsittiin kirjallisuuskatsauksella kolmesta lähdekirjasta. Menetelmiä haettiin hyväksymis- ja poissulkukriteerien avulla, ja tarkastelun alla oli yli 400 arviointimenetelmän tiedot. Lähdekirjoista valikoitui nuoren arjen taitojen arviointiin kuusi menetelmää ja näiden lisäksi yksi menetelmä tuli koulutuksissa saadun tiedon pohjalta.
Menetelmiä nuoren arjen taitojen arviointiin valikoitui seitsemän. Niitä ovat päi-vittäisen asumisen toimintojen arviointi (ASTA™), The Canadian Occupational Performance Measure (COPM), The Kohlman Evaluation of Living Skills (KELS), Toimintamahdollisuuksien itsearviointi (OSA), Occupational Question-naire (OQ), Experience Sampling Method (ESM) ja The Test of Grocery Shop-ping Skills (TOGSS). Menetelmistä ASTA™, OSA, COPM ja osittain KELS si-sältävät useita ICF-luokituksen mukaisia arjen taitojen kuvauskohteita, ja ne sopivat arjen taitojen kokonaisuuden arviointilomakkeeksi. TOGSS arvioi vain ostosten tekemistä. OQ arvioi itsen ja ajan kokemisen toimintoja, ja ESM antaa ajatuksia nuoren fyysisten- ja psyykkisten viestien tunnistamisen arvioinnista.
Kehittämistyön tulokset vastaavat työryhmän tärkeimpiin menetelmätarpeisiin. ASTA™ antaa moniammatillisen työvälineen arjen taitojen kokonaisuuden arviointiin, ja itsestä huolehtimisen osiota voidaan käyttää itsenäisesti. OQ antaa menetelmän itsen ja ajankokemisen arviointiin. Tulokset antavat tietoa näyttöön perustuvista arviointimenetelmistä nuorten ja aikuisten arjen taitojen arviointiin. Menetelmiä voidaan käyttää arviointiin myös muualla kuin nuorisopsykiatriassa.
Asiasanat: arjen taidot, arviointi, arviointimenetelmä, ICF-luokitus, psykiatria