Symppis-kerho - Pienryhmätoiminta 1.-3.-luokkalaisten kouluviihtyvyyden tukena
Naukkarinen Pires, Sanna (2011)
Naukkarinen Pires, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061411992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alakoulun 1.-3.-luokkalaisten kouluviihtyvyyden tukeminen pienryhmä-toiminnan avulla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen ja se sisälsi kirjallisen raportin lisäksi toiminnallisen osuuden. Toiminnallinen osuus käsitti tekijän oman idean pohjalta syntyneen Symppis-kerho –nimisen pienryhmän suunnittelun ja ohjauksen yhteistyössä erään jyväskyläläisen alakoulun kanssa. Pääpaino pienryhmätoiminnassa oli lasten sosiaalisten ja tunneälytaitojen kehityksen tukemisessa yhteisöllisin ja luovin menetelmin. Raporttiosuudessa pyrittiin kuvaamaan toiminnallista osuutta ja se sisälsi teoriataustaa kouluviihtyvyydestä, pienryhmätoiminnasta ja toiminnassa käytetyistä keskeisemmistä menetelmistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, millainen merkitys sosioemotionaalisten taitojen kehitystä ja yhteisöllisyyttä tukevalla pienryhmätoiminnalla on ryhmään osallistuneiden lasten kou-luviihtyvyydelle. Tutkimuskysymykseen on pyritty löytämään vastauksia laadullisin menetelmin. Opinnäytetyö on ennen kaikkea tapausesimerkki pienryhmätoiminnasta kouluviihtyvyyden tukemisen keinona.
Kouluviihtyvyys ja lasten hyvinvointi koulussa ovat ajankohtaisia aiheita, koska tutkimusten mukaan suomalaisten lasten kouluviihtyvyys on vähentynyt, vaikka koulumenestys on kansainvälistä huippua. Koulun aloittaminen on merkittävä vaihe lapsen elämässä, koska koulussa pärjääminen tuo lapselle uusia haasteita ja vaatii uusien taitojen opettelemista. Lapsi tarvitsee paljon tukea ja positiivisia kokemuksia ennen kaikkea koulunkäyntinsä alkuvaiheessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää, millainen merkitys sosioemotionaalisten taitojen kehitystä ja yhteisöllisyyttä tukevalla pienryhmätoiminnalla on ryhmään osallistuneiden lasten kou-luviihtyvyydelle. Tutkimuskysymykseen on pyritty löytämään vastauksia laadullisin menetelmin. Opinnäytetyö on ennen kaikkea tapausesimerkki pienryhmätoiminnasta kouluviihtyvyyden tukemisen keinona.
Kouluviihtyvyys ja lasten hyvinvointi koulussa ovat ajankohtaisia aiheita, koska tutkimusten mukaan suomalaisten lasten kouluviihtyvyys on vähentynyt, vaikka koulumenestys on kansainvälistä huippua. Koulun aloittaminen on merkittävä vaihe lapsen elämässä, koska koulussa pärjääminen tuo lapselle uusia haasteita ja vaatii uusien taitojen opettelemista. Lapsi tarvitsee paljon tukea ja positiivisia kokemuksia ennen kaikkea koulunkäyntinsä alkuvaiheessa.