Nuorten pankin valintaan vaikuttavat syyt
Simonen, Janne (2011)
Simonen, Janne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuorten pankin valintaan vaikuttavia syitä ja saada ideoita nuorille markkinointiin. Nuorille asiakkaille markkinointiin pitää pa-nostaa enemmän, koska nuoret ovat tulevaisuuden asiakkaita.
Nuorille 24–30-vuotiaille henkilöille suunnatulla haastattelututkimuksella haettiin vastausta kysymykseen: Mitkä syyt johtavat nuorten pankin valintaan? Tutkimusongelman selvittämiseksi kysyttiin syitä nykyisen pankin asiakkuuden taustalla, minkälaisista palveluista nuoret haluavat lisää tietoa ja minkälaisista markkinointikanavista nuoret haluavat pankkien mainoksia nähdä. Haastatteluilla saatiin kattavaa tietoa nuorten syistä pankin valintaan.
Tutkimus osoitti, että nuoret ovat aikaansa seuraavia ja erittäin hintatietoisia kuluttajia. Nuoret arvostavat sähköistä mainontaa, mutta haluavat edelleen myös perinteistä kirjepostia ja sanomalehtimainontaa. Markkinointia pitää jatkossakin jatkaa monikanavaisena. Perinteistä mainontaa tärkeämmäksi nuoret asiakkaat kokivat aktiivisen asiakassuhteidenhoidon ja puhelinkontaktoinnin.
Nuorille 24–30-vuotiaille henkilöille suunnatulla haastattelututkimuksella haettiin vastausta kysymykseen: Mitkä syyt johtavat nuorten pankin valintaan? Tutkimusongelman selvittämiseksi kysyttiin syitä nykyisen pankin asiakkuuden taustalla, minkälaisista palveluista nuoret haluavat lisää tietoa ja minkälaisista markkinointikanavista nuoret haluavat pankkien mainoksia nähdä. Haastatteluilla saatiin kattavaa tietoa nuorten syistä pankin valintaan.
Tutkimus osoitti, että nuoret ovat aikaansa seuraavia ja erittäin hintatietoisia kuluttajia. Nuoret arvostavat sähköistä mainontaa, mutta haluavat edelleen myös perinteistä kirjepostia ja sanomalehtimainontaa. Markkinointia pitää jatkossakin jatkaa monikanavaisena. Perinteistä mainontaa tärkeämmäksi nuoret asiakkaat kokivat aktiivisen asiakassuhteidenhoidon ja puhelinkontaktoinnin.