"Aikuinen kuuntelee lasta..." : Lastenpsykiatrisen osastohoidon hoitotyön periaatteiden ja menetelmien toteutuminen työntekijöiden kokemana
Kauranen, Jaana; Liimatainen, Maarit (2011)
Kauranen, Jaana
Liimatainen, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä hoitotyön periaatteita ja menetelmiä lastenpsykiatrisella osastolla käytetään ja miten osastohoitotyön menetelmiä voi kehittää. Tavoitteena oli lisätä henkilökunnan tietoutta heidän käyttämistään lastenpsykiatrisista hoitotyön periaatteista ja menetelmistä sekä tuottaa heille tietoa, joka auttaa heitä jäsentämään ja arvioimaan toimintaansa päivittäisessä kirjaamisessa ja hoitotyön päätöksenteossa.
Laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin moniammatillisen työryhmän kirjoittamista 21 esseestä. Näistä valittiin analysoitavaksi kuusi (n = 6) esseetä, joiden katsottiin parhaiten vastaavan hoitotyön periaatteita ja menetelmiä käsittelevään kysymykseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Osastohoitotyön kehittämistä käsittelevää tutkimuskysymystä varten analysoitiin kaikki (n=21) esseet, joista kehittämisehdotukset ryhmiteltiin teemoittain.
Tuloksista nousi esiin kolme pääluokkaa, jotka olivat 1) Läpinäkyvyys mahdollistaa lapsen ja perheen nähdyksi ja kuulluksi tulemisen, 2) Johdonmukaisuus luo turvaa ja 3) Laaja-alainen näkökulma hoidon apuna. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lastenpsykiatrisessa osastohoitotyössä käytetään monipuolisesti erilaisia hoitotyön menetelmiä ja ne perustuvat hoitotyön arvoihin ja periaatteisiin. Osastohoitotyön menetelmiä voidaan kehittää sekä monipuolistamalla menetelmien sisältöjä että ammatillisen lisäkoulutuksen ja työnohjauksen avulla.
Tulokset vahvistivat aiemmin tutkittua tietoa lastenpsykiatrisesta hoitotyöstä ja ne ovat merkityksellisiä myös tutkittavana olleelle yksikölle. Hoitotyön periaatteiden tiedostaminen auttaa hoitajaa arvioimaan työnsä arvoperustaa ja hoitotyön menetelmien nimeäminen lisää osastohoitotyön arvostusta. Tutkimuksessa henkilökunta toi esille kehitettäviä asioita, joita voidaan jatkossa työstää työryhmässä hoidon laadun parantamiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää koulutuksessa, uuden työntekijän perehdytyksessä ja osastohoitotyön kehittämisessä. Hoitotyön kehittämisellä voidaan parantaa hoidon laatua ja tehokkuutta sekä työilmapiiriä.
Laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin moniammatillisen työryhmän kirjoittamista 21 esseestä. Näistä valittiin analysoitavaksi kuusi (n = 6) esseetä, joiden katsottiin parhaiten vastaavan hoitotyön periaatteita ja menetelmiä käsittelevään kysymykseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Osastohoitotyön kehittämistä käsittelevää tutkimuskysymystä varten analysoitiin kaikki (n=21) esseet, joista kehittämisehdotukset ryhmiteltiin teemoittain.
Tuloksista nousi esiin kolme pääluokkaa, jotka olivat 1) Läpinäkyvyys mahdollistaa lapsen ja perheen nähdyksi ja kuulluksi tulemisen, 2) Johdonmukaisuus luo turvaa ja 3) Laaja-alainen näkökulma hoidon apuna. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lastenpsykiatrisessa osastohoitotyössä käytetään monipuolisesti erilaisia hoitotyön menetelmiä ja ne perustuvat hoitotyön arvoihin ja periaatteisiin. Osastohoitotyön menetelmiä voidaan kehittää sekä monipuolistamalla menetelmien sisältöjä että ammatillisen lisäkoulutuksen ja työnohjauksen avulla.
Tulokset vahvistivat aiemmin tutkittua tietoa lastenpsykiatrisesta hoitotyöstä ja ne ovat merkityksellisiä myös tutkittavana olleelle yksikölle. Hoitotyön periaatteiden tiedostaminen auttaa hoitajaa arvioimaan työnsä arvoperustaa ja hoitotyön menetelmien nimeäminen lisää osastohoitotyön arvostusta. Tutkimuksessa henkilökunta toi esille kehitettäviä asioita, joita voidaan jatkossa työstää työryhmässä hoidon laadun parantamiseksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää koulutuksessa, uuden työntekijän perehdytyksessä ja osastohoitotyön kehittämisessä. Hoitotyön kehittämisellä voidaan parantaa hoidon laatua ja tehokkuutta sekä työilmapiiriä.