TULEVAISUUSKUVIA KÄDENTAITOJEN OPETUKSEEN : Kankaanpainanta Joensuun seudun kansalaisopistossa
Mononen, Kirsi (2011)
Mononen, Kirsi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ajan ilmiöiden havainnointi ja kankaanpainannan tulevaisuuskuvien muodostaminen toimeksiantajalle. Lähtökohtana oli Joensuun seudun kansalaispiston tarve kehittää kankaanpainannan opetusta ja rekrytoida uusia opiskelijoita. Opinnäytetyö liittyy opintokokonaisuuteen, jossa toteutettiin kankaanpainannan työkalupakki ja kankaanpainannan kurssi toimeksiantajalle.
Aihetta lähestyttiin tulevaisuudentutkimuksen menetelmällä. Kankaanpainanta toimii opinnäytetyössä tulevaisuuden ennakoinnin välineenä. Opinnäytetyössä paneuduttiin myös toimeksiantajan toimintaan, painokankaan historiaan, kankaanpainannan menetelmiin sekä käsityön erilaisiin merkityksiin.
Aineistoa kerättiin heikkoja signaaleja havainnoimalla pääasiassa Helsingin Sanomista. Havainnointi tapahtui helmi-huhtikuussa 2011. Aineiston perusteella muodostettiin mahdollisia tulevaisuuden trendejä ja arvoja, jotka määrittävät ihmisten tulevaisuuden tarpeita. Tulevaisuustaulukkomenetelmää käyttäen muodostettiin vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia kankaanpainannan opetukselle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi tulevaisuuskuvaa, joissa kankaanpainantaa lähestytään tekniikan ja taidon, ilmaisun ja taiteen, elämyksen, hyvinvoinnin sekä tuotesuunnittelun näkökulmista. Uudenlaisten, perinteestä poikkeavien lähestymistapojen avulla toimeksiantajan on mahdollista suunnitella ja kehittää opetustaan opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi. Hahmoteltuja tulevaisuuskuvia ja toimintamallia voidaan hyödyntää myös muiden ainealueiden kohdalla.
Aihetta lähestyttiin tulevaisuudentutkimuksen menetelmällä. Kankaanpainanta toimii opinnäytetyössä tulevaisuuden ennakoinnin välineenä. Opinnäytetyössä paneuduttiin myös toimeksiantajan toimintaan, painokankaan historiaan, kankaanpainannan menetelmiin sekä käsityön erilaisiin merkityksiin.
Aineistoa kerättiin heikkoja signaaleja havainnoimalla pääasiassa Helsingin Sanomista. Havainnointi tapahtui helmi-huhtikuussa 2011. Aineiston perusteella muodostettiin mahdollisia tulevaisuuden trendejä ja arvoja, jotka määrittävät ihmisten tulevaisuuden tarpeita. Tulevaisuustaulukkomenetelmää käyttäen muodostettiin vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia kankaanpainannan opetukselle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi tulevaisuuskuvaa, joissa kankaanpainantaa lähestytään tekniikan ja taidon, ilmaisun ja taiteen, elämyksen, hyvinvoinnin sekä tuotesuunnittelun näkökulmista. Uudenlaisten, perinteestä poikkeavien lähestymistapojen avulla toimeksiantajan on mahdollista suunnitella ja kehittää opetustaan opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi. Hahmoteltuja tulevaisuuskuvia ja toimintamallia voidaan hyödyntää myös muiden ainealueiden kohdalla.