Draamakasvatus-lasta kokonaisvaltaisesti kehittävä menetelmä esiopetuksessa: : 'Lapset draaman lähteillä'- projekti päiväkoti Sinimäessä
Siipola, Maria (2011)
Siipola, Maria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269832
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa draamakasvatuksen merkitystä lasten kehi-tyksen tukena päiväkodissa. Lisäksi haluttiin selvittää mitä muutoksia draamakas-vatuksella saadaan aikaan lapsiryhmässä. Tutkimuksen tavoitteena oli niin ikään tarjota päiväkodin henkilöstölle uusia työvälineitä arkeen ja innostaa draamatyös-kentelyyn myös jatkossa. Kerätyn tutkimustiedon avulla oli pyrkimys saada myös vastauksia kysymyksiin: miten ja miksi sosionomi (amk) voi hyödyntää draama-kasvatusta työssään.
Yhdistin opinnäytetyöhöni yhteisölliset ja luovat sosiaalityön menetelmät - harjoit-telun. Toteutin sen yhteydessä toimintatutkimuksen, jolla hain vastauksia asetta-miini tutkimuskysymyksiin. Draamaprojekti suoritettiin Etelä-Pohjanmaalla sijaitse-vassa päiväkoti ”Sinimäessä”. Käytän tässä työssäni päiväkodista kuvitteellista nimeä Sinimäki sen yksityisyyden suojaamiseksi. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi yhdeksästä lapsesta koostunut esikouluryhmä. Tutkimukseni alkoi pienillä draamatuokioilla, joita toteutin lapsiryhmälle yhteensä kuusi kertaa. Tutkimukseni sai jatkoa keväällä 2011 suoritetussa projektissa, joka sisälsi yhteensä 16 draa-makertaa. Tutkimuksessa käytettyjä aineistonkeruumenetelmiä olivat havainnot, päiväkirja, sekä haastattelut. Lisäksi dokumentoinnin välineenä toimivat valokuva-us ja videointi.
Tutkimustuloksista selviää, että draamakasvatus tukee lasten luontaista toimintaa ja monipuolista kehitystä. Draamakasvatus yhdistää kuusivuotiaille merkitykselli-sen leikin ja oppimisen. Draamaharjoituksilla vahvistetaan lasten mielikuvitusta sekä tunneilmaisua ja kehitetään lasten pitkäjänteisyyttä sekä ryhmähenkeä. Draamakasvatuksella edesautetaan arkojen lasten osallistumista. Draamakasva-tus lisää lasten rohkeutta, itsearvostusta sekä itsetunnon vahvistumista. Päiväko-din henkilöstö otti draamamenetelmiä käyttöönsä arjen työskentelyyn, mutta pi-tempiaikaisille projekteille en usko päiväkodin arjesta löytyvän aikaa. Tuloksista käy ilmi, että draamamenetelmien käyttö sosionomin (amk) työssä on yhtä merkit-tävää kuin missä tahansa ihmisläheisessä työssä. Sosionomin draamatyöskente-lyvalmiuksia tukevat vahva sosiaalipedagoginen osaaminen, lapsilähtöinen ote työhön sekä yksilö-, yhteisö ja yhteiskuntalähtöinen ajattelu.
Yhdistin opinnäytetyöhöni yhteisölliset ja luovat sosiaalityön menetelmät - harjoit-telun. Toteutin sen yhteydessä toimintatutkimuksen, jolla hain vastauksia asetta-miini tutkimuskysymyksiin. Draamaprojekti suoritettiin Etelä-Pohjanmaalla sijaitse-vassa päiväkoti ”Sinimäessä”. Käytän tässä työssäni päiväkodista kuvitteellista nimeä Sinimäki sen yksityisyyden suojaamiseksi. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi yhdeksästä lapsesta koostunut esikouluryhmä. Tutkimukseni alkoi pienillä draamatuokioilla, joita toteutin lapsiryhmälle yhteensä kuusi kertaa. Tutkimukseni sai jatkoa keväällä 2011 suoritetussa projektissa, joka sisälsi yhteensä 16 draa-makertaa. Tutkimuksessa käytettyjä aineistonkeruumenetelmiä olivat havainnot, päiväkirja, sekä haastattelut. Lisäksi dokumentoinnin välineenä toimivat valokuva-us ja videointi.
Tutkimustuloksista selviää, että draamakasvatus tukee lasten luontaista toimintaa ja monipuolista kehitystä. Draamakasvatus yhdistää kuusivuotiaille merkitykselli-sen leikin ja oppimisen. Draamaharjoituksilla vahvistetaan lasten mielikuvitusta sekä tunneilmaisua ja kehitetään lasten pitkäjänteisyyttä sekä ryhmähenkeä. Draamakasvatuksella edesautetaan arkojen lasten osallistumista. Draamakasva-tus lisää lasten rohkeutta, itsearvostusta sekä itsetunnon vahvistumista. Päiväko-din henkilöstö otti draamamenetelmiä käyttöönsä arjen työskentelyyn, mutta pi-tempiaikaisille projekteille en usko päiväkodin arjesta löytyvän aikaa. Tuloksista käy ilmi, että draamamenetelmien käyttö sosionomin (amk) työssä on yhtä merkit-tävää kuin missä tahansa ihmisläheisessä työssä. Sosionomin draamatyöskente-lyvalmiuksia tukevat vahva sosiaalipedagoginen osaaminen, lapsilähtöinen ote työhön sekä yksilö-, yhteisö ja yhteiskuntalähtöinen ajattelu.