Kotimaisten polttopuumarkkinoiden nykytilanteen tutkimus : case: Yritysverkoston luominen
Huttunen, Mira (2011)
Huttunen, Mira
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105269793
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan polttopuun kulutuksen nykytilannetta
Suomessa ja sitä, onko tarpeellista muodostaa uudenlaisia verkostoja kuljettamaan polttopuita Suomen Pohjanmaalta niin sanotun ruuhka-Suomen alueelle, jotta polttopuun kysyntään voidaan parhaiten vastata. Tässä työssä tarkastellaan myös polttopuun myyntiin liittyvän yritysverkoston toiminnan eri osia ja siinä esiintyviä rooleja. Rooleja ovat esimerkiksi polttopuun tuottaja, puun kuljettaja sekä
jälleenmyyjä. Yritysverkostossa esiintyvien roolien avulla voitaisiin löytää parhain verkosto vastaamaan markkinatilannetta.
Lisäksi opinnäytetyössä sivutaan muita aiheita tämänhetkisiin polttopuumarkkinoihin ja yritysverkoston eri osiin liittyen, kuten puun polton ongelmia ja konsultin tehtäviä yritysverkostossa.
Opinnäytetyön kirjoittamisessa käytettiin erilaisia menetelmiä informaation hank-kimiseksi, kuten toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen kuuluu. Materiaalina käytettiin muun muuassa kirjallisuutta sekä Internetistä löydettyjä teorialähteitä. Lisäksi, keskusteluissa opinnäytetyön kanssa tekemisissä olevien henkilöiden kanssa opinnäytetyöhön liittyvistä aiheista, saatiin tutkimukseen lisää sisältöä ja esimerkiksi Pohjanmaalla toimivan kuljetus- ja logistiikkayrityksen edustajan kanssa käydystä keskustelusta saatiin tärkeää tietoa puun kuljetukseen liittyen.
Työn tekemisen aikana ilmeni paljon uusia ajatuksia ja kysymyksiä polttopuumarkkinoihin liittyen. Kyseisiä aiheita voisi käyttää pohjana tutkimukselle, kuten esimerkiksi puun tuontia Venäjältä. Kuitenkin, tässä työssä puun tuonti on jätetty suurilta osin työn rajauksen ulkopuolelle aiheen mittavuuden vuoksi. Työn tuloksena huomattiin että vaikka polttopuuta kuljettavalle verkostolle olisikin markkinat, on kuitenkin resurssien hankkiminen sille vaikeaa. Toisin sanoen, toimivan verkoston luominen vaatisi mittavampaa tutkimusta.
Suomessa ja sitä, onko tarpeellista muodostaa uudenlaisia verkostoja kuljettamaan polttopuita Suomen Pohjanmaalta niin sanotun ruuhka-Suomen alueelle, jotta polttopuun kysyntään voidaan parhaiten vastata. Tässä työssä tarkastellaan myös polttopuun myyntiin liittyvän yritysverkoston toiminnan eri osia ja siinä esiintyviä rooleja. Rooleja ovat esimerkiksi polttopuun tuottaja, puun kuljettaja sekä
jälleenmyyjä. Yritysverkostossa esiintyvien roolien avulla voitaisiin löytää parhain verkosto vastaamaan markkinatilannetta.
Lisäksi opinnäytetyössä sivutaan muita aiheita tämänhetkisiin polttopuumarkkinoihin ja yritysverkoston eri osiin liittyen, kuten puun polton ongelmia ja konsultin tehtäviä yritysverkostossa.
Opinnäytetyön kirjoittamisessa käytettiin erilaisia menetelmiä informaation hank-kimiseksi, kuten toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen kuuluu. Materiaalina käytettiin muun muuassa kirjallisuutta sekä Internetistä löydettyjä teorialähteitä. Lisäksi, keskusteluissa opinnäytetyön kanssa tekemisissä olevien henkilöiden kanssa opinnäytetyöhön liittyvistä aiheista, saatiin tutkimukseen lisää sisältöä ja esimerkiksi Pohjanmaalla toimivan kuljetus- ja logistiikkayrityksen edustajan kanssa käydystä keskustelusta saatiin tärkeää tietoa puun kuljetukseen liittyen.
Työn tekemisen aikana ilmeni paljon uusia ajatuksia ja kysymyksiä polttopuumarkkinoihin liittyen. Kyseisiä aiheita voisi käyttää pohjana tutkimukselle, kuten esimerkiksi puun tuontia Venäjältä. Kuitenkin, tässä työssä puun tuonti on jätetty suurilta osin työn rajauksen ulkopuolelle aiheen mittavuuden vuoksi. Työn tuloksena huomattiin että vaikka polttopuuta kuljettavalle verkostolle olisikin markkinat, on kuitenkin resurssien hankkiminen sille vaikeaa. Toisin sanoen, toimivan verkoston luominen vaatisi mittavampaa tutkimusta.