Kontrolloidun multisensorisen ympäristön (SnoezelenTM) käyttö kehitysvammaisen lapsen fysioterapiaympäristönä
Varonen, Kirsi (2011)
Varonen, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia aistien merkitystä ympäristön kokemisessa, liikkeen tuottamisessa ja oppimisessa erityisesti kehitysvammaisella. Tarkoituksena on myös pohtia kontrolloidun multisensorisen ympäristön käyttöä kehitysvammaisen lapsen fysioterapiaympäristönä.
Ajatus työhön heräsi yhteistyötahona toimineen Koivulan koulun tarpeesta saada lisätietoa ja ideoita koulun aistihuoneen, Aistilan, käyttömahdollisuuksista. Erityisesti he olivat kiinnostuneita ympäristön vaikutuksesta fysioterapian toteutumiseen. Multisensorisen ympäristön käytöstä fysioterapiaympäristönä ei ole juurikaan aiempaa tutkimustietoa tai muuta materiaalia, joten tämäntyyppiselle työlle oli selkeästi tarvetta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lähdemateriaalin ja Koivulan koulun henkilökunnalle tehdyn haastattelun perusteella tuottaa raportti, joka itsessään toimii tietopakettina aiheesta ja sisältää esimerkkejä multisensorisen (SnoezelenTM) tilan hyödyntämisestä kehitysvammaisen lapsen fysioterapiaympäristönä. Lisäksi tehtiin yhteenveto Aistilan välineistöstä ja aistijärjestelmistä, joihin välineet vaikuttavat.
Tämän raportin toiminnallisessa osuudessa käsitellään kuntoutuksen periaatteiden täyttymistä käytettäessä SnoezelenTM – menetelmää, sekä pohditaan esimerkkien kautta mahdollisia hyötyjä käytännön näkökulmasta, humaanista näkökulmasta sekä toiminnallisesta näkökulmasta. Erityisesti tämä työ on suunnattu kehitysvammaisten lasten kanssa työskenteleville fysioterapeuteille, mutta myös muut heidän kanssaan toimivat voivat hyödyntää ideoita.
Ajatus työhön heräsi yhteistyötahona toimineen Koivulan koulun tarpeesta saada lisätietoa ja ideoita koulun aistihuoneen, Aistilan, käyttömahdollisuuksista. Erityisesti he olivat kiinnostuneita ympäristön vaikutuksesta fysioterapian toteutumiseen. Multisensorisen ympäristön käytöstä fysioterapiaympäristönä ei ole juurikaan aiempaa tutkimustietoa tai muuta materiaalia, joten tämäntyyppiselle työlle oli selkeästi tarvetta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lähdemateriaalin ja Koivulan koulun henkilökunnalle tehdyn haastattelun perusteella tuottaa raportti, joka itsessään toimii tietopakettina aiheesta ja sisältää esimerkkejä multisensorisen (SnoezelenTM) tilan hyödyntämisestä kehitysvammaisen lapsen fysioterapiaympäristönä. Lisäksi tehtiin yhteenveto Aistilan välineistöstä ja aistijärjestelmistä, joihin välineet vaikuttavat.
Tämän raportin toiminnallisessa osuudessa käsitellään kuntoutuksen periaatteiden täyttymistä käytettäessä SnoezelenTM – menetelmää, sekä pohditaan esimerkkien kautta mahdollisia hyötyjä käytännön näkökulmasta, humaanista näkökulmasta sekä toiminnallisesta näkökulmasta. Erityisesti tämä työ on suunnattu kehitysvammaisten lasten kanssa työskenteleville fysioterapeuteille, mutta myös muut heidän kanssaan toimivat voivat hyödyntää ideoita.