Avokonttoreiden merkitys työntekijöiden työhyvinvointiin : Case: Jyväskylän ammattikorkeakoulun henkilöstö- ja talouspalvelut
Väisänen, Saila (2011)
Väisänen, Saila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105208848
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten avokonttorit vaikuttavat työhyvinvointiin ja miten työhyvinvointia voitaisiin lisätä työyhteisöissä. Jokainen kokee työhyvinvointiin liittyvät asiat eri tavalla, ja siksi myös avokonttorityöskentelylle ei voida suoraan laatia vain tietynlaisia pelisääntöjä. Avokonttoreissa työskentelevien ihmisten tiimidynamiikka ja siitä syntyvä ilmapiiri ovat keskeisiä tekijöitä jokaisen kokemassa työhyvinvoinnissa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusongelmaa tarkasteltiin case-yrityksen kautta. Case-yrityksenä toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy:n henkilöstö- ja talouspalvelut. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilö- ja pienryhmähaastatteluina yhteensä 12 työntekijälle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui työhyvinvointikatsauksesta ja avokonttoreiden esittelystä eri artikkelien kautta.
Tutkimustuloksista selvisi, että avokonttori toimii tarkoitusten mukaisesti vain, jos se ei ole liian suuri ja jos siellä työskentelee vain samankaltaista työtä tekeviä. Huomattiin avokonttorin jopa lisäävän työn tehokkuutta, työnimua ja tulosten saavuttamista, jos samassa huoneessa käsitellään samaan työketjuun kuuluvia asioita. Sijaistamisen ja toisen puhelimeen vastaamisen todettiin olevan helpompaa, kun työskennellään avokonttorissa.
Analyysin tuloksena selvisi myös, että avokonttorityöskentely aiheuttaa paljon häiriötekijöitä työskentelyssä, mutta toisaalta se tuo sosiaalisuutta ja avointa tiedonkulkua työyhteisöön. Pahimmiksi häiriötekijöiksi avokonttoreissa nousi tutkimustuloksissa yleinen hälinä, puhelimeen vastaaminen ja sillä soittaminen sekä asiakkaiden käynnit. Myös esimiesten vaikutus työn tekemiseen ja tulosten saavuttamiseen koettiin tärkeänä. Onnistuneen avokonttorityöskentelyn edellytyksiksi tutkimuksessa listattiin näkö- ja kuuloyhteyden olemassaolo oman tiimin kesken, huomion kiinnittäminen omiin työskentelytapoihin ja toisten työrauhan kunnioittaminen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusongelmaa tarkasteltiin case-yrityksen kautta. Case-yrityksenä toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy:n henkilöstö- ja talouspalvelut. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilö- ja pienryhmähaastatteluina yhteensä 12 työntekijälle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui työhyvinvointikatsauksesta ja avokonttoreiden esittelystä eri artikkelien kautta.
Tutkimustuloksista selvisi, että avokonttori toimii tarkoitusten mukaisesti vain, jos se ei ole liian suuri ja jos siellä työskentelee vain samankaltaista työtä tekeviä. Huomattiin avokonttorin jopa lisäävän työn tehokkuutta, työnimua ja tulosten saavuttamista, jos samassa huoneessa käsitellään samaan työketjuun kuuluvia asioita. Sijaistamisen ja toisen puhelimeen vastaamisen todettiin olevan helpompaa, kun työskennellään avokonttorissa.
Analyysin tuloksena selvisi myös, että avokonttorityöskentely aiheuttaa paljon häiriötekijöitä työskentelyssä, mutta toisaalta se tuo sosiaalisuutta ja avointa tiedonkulkua työyhteisöön. Pahimmiksi häiriötekijöiksi avokonttoreissa nousi tutkimustuloksissa yleinen hälinä, puhelimeen vastaaminen ja sillä soittaminen sekä asiakkaiden käynnit. Myös esimiesten vaikutus työn tekemiseen ja tulosten saavuttamiseen koettiin tärkeänä. Onnistuneen avokonttorityöskentelyn edellytyksiksi tutkimuksessa listattiin näkö- ja kuuloyhteyden olemassaolo oman tiimin kesken, huomion kiinnittäminen omiin työskentelytapoihin ja toisten työrauhan kunnioittaminen.