VISUAALISEN ILMEEN SUUNNITTELU AKTIIVINEN ASUKAS -KAMPANJALLE
Mikkonen, Antti (2011)
Mikkonen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105198716
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda visuaalinen ilme Aktiivinen Asukas – kampanjalle. Kampanjan tavoitteena on saada paikalliset lapset ja nuoret, sekä heidän perheensä ja paikalliset yritykset osallistumaan aluekehitykseen.
Opinnäytetyön viitekehys käy lävitse graafisen suunnittelua ja visuaalisen identiteetin merkitystä markkinointiviestintään. Viitekehys toimi hyvänä pohjana suunnittelutyölle yhdessä alan muihin visuaalisiin ilmeisiin tutustumisen kanssa. Lisäksi toimeksiantajan kanssa käyty keskustelu antoi idean lopulliselle visuaaliselle identiteetille.
Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, minkälainen merkitys visuaalisella identiteetillä on yrityksille ja yhteisölle. Nykyään on yleistä, että erilaisilla hankkeilla ja yhteisöillä alkaa olla oma visuaalinen identiteetti. Toimeksiantajana toimi kampanja, joten suunnittelutyössä oli otettava huomioon minkälaiset erot on isojen yrityksien ja pienten kampanjoiden visuaalisen identiteetin tarpeissa.
Työn tuloksena kampanjalle syntyi logo, jonka ympärille suunnittelin suppean graafisen ohjeiston. Opinnäytetyön ansiosta kampanja sai tunnistettavan visuaalisen ilmeen, jonka avulla se pystyy erottumaan muista käynnissä olevista kampanjoista.
Opinnäytetyön viitekehys käy lävitse graafisen suunnittelua ja visuaalisen identiteetin merkitystä markkinointiviestintään. Viitekehys toimi hyvänä pohjana suunnittelutyölle yhdessä alan muihin visuaalisiin ilmeisiin tutustumisen kanssa. Lisäksi toimeksiantajan kanssa käyty keskustelu antoi idean lopulliselle visuaaliselle identiteetille.
Opinnäytetyöprosessin aikana ilmeni, minkälainen merkitys visuaalisella identiteetillä on yrityksille ja yhteisölle. Nykyään on yleistä, että erilaisilla hankkeilla ja yhteisöillä alkaa olla oma visuaalinen identiteetti. Toimeksiantajana toimi kampanja, joten suunnittelutyössä oli otettava huomioon minkälaiset erot on isojen yrityksien ja pienten kampanjoiden visuaalisen identiteetin tarpeissa.
Työn tuloksena kampanjalle syntyi logo, jonka ympärille suunnittelin suppean graafisen ohjeiston. Opinnäytetyön ansiosta kampanja sai tunnistettavan visuaalisen ilmeen, jonka avulla se pystyy erottumaan muista käynnissä olevista kampanjoista.