Musiikin perusteet verkossa : arviointi ja verkkosivusto musiikin perusteiden opetukseen soveltuvista verkko-oppimateriaaleista
Jordman, Aino (2011)
Jordman, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178356
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutustuttaa musiikin perusteiden opettajat ja opiskelijat tietoverkkoon oppimisympäristönä sekä tehdä tunnetuksi musiikin perusteiden opetukseen soveltuvia verkko-oppimateriaaleja arvioinnin kautta.
Valitsin verkko-oppimateriaalit arviointiin sillä perusteella, että ne olivat käytettävissä selainympäristössä eikä niitä tarvinnut ladata tietokoneelle. Lisäksi ne olivat riippumattomia tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja sisälsivät interaktiivisia elementtejä. Myös kieli ja tekijänoikeudet olivat ratkaisevassa asemassa valintaa tehdessäni. Opinnäytetyössä arvioitiin kymmenen verkko-oppimateriaalia. Valitsin arviointiin viisi tunnetuinta ja käytetyintä suomalaista verkko-oppimateriaalia: Aleatori, Musiikinteoria 1, Mute, Nuottila ja Solfatreenikämppä. Loput viisi materiaalia olivat englanninkielisiä ja sisällöltään erityyppisiä: Music Awareness, Musictheory.net, Music Theory at VCU, Teoria ja Tonal Music Theory Examples sisältäen drillejä, tutoriaaleja ja työkaluja musiikin opetukseen.
Arviointimenetelmä oli asiantuntija-arviointi. Arviointikriteeristöksi valitsin Suomen virtuaaliyliopiston refereepalvelun arviointikriteeristön. Arviointikriteeristö pohjautuu useisiin kansallisiin ja kansainvälisiin verkko-oppimateriaalien arviointikriteeristöihin. Yhtenä esikuvana on toiminut MERLOT-portaali (Multimedia Education Resource for Learning and Online Teaching) Californian yliopistossa. Arviointikriteeristö käsittää neljä arviointiluokkaa: yhteiskäyttöisyyden, pedagogisen, sisällöllisen ja välineellisen kriteeristön. Yhteiskäyttöisyyttä arvioitaessa kiinnitetään huomiota materiaalin saavutettavuuteen, kuvaustietoihin ja siirrettävyyteen toiseen opetuskontekstiin. Pedagogisiin kriteereihin sisältyy oppimistavoitteiden ja niiden vastaavuuden, kohderyhmän ja oppimisen tukemisen arviointi. Tähän kriteeriluokkaan lisäsin arvioinnin materiaalin soveltuvuudesta suomalaiseen musiikinkoulutusjärjestelmään. Sisällölliset kriteerit käsittävät sisällön sopivuuden ja luotettavuuden sekä esitystavan arvioinnin. Sisällöllisiin kriteereihin lisäsin musiikillisen sisällön arvioinnin. Välineelliset kriteerit keskittyvät käytettävyyden ja esteettömyyden arviointiin.
Johtopäätöksenä arvioinneista oli että audiovisuaalinen esitystapa sopii erinomaisesti musiikin opetukseen. Navigointi, materiaalin luotettavuus ja sopivuus sekä käyttöoikeudet ovat keskeisessä asemassa valittaessa verkko-oppimateriaaleja opetuskäyttöön. Arvioidut materiaalit eivät sisältäneet yhteistoiminnallisia ja yhteisöllisiä ominaisuuksia. Arvioinneista julkaistiin verkkosivusto osoitteessa http://www.mupe.fi. Sivusto sisältää arvioitujen materiaalien lisäksi linkkejä muihin musiikin perusteiden opetukseen soveltuviin verkkomateriaaleihin.
Valitsin verkko-oppimateriaalit arviointiin sillä perusteella, että ne olivat käytettävissä selainympäristössä eikä niitä tarvinnut ladata tietokoneelle. Lisäksi ne olivat riippumattomia tietokoneen käyttöjärjestelmästä ja sisälsivät interaktiivisia elementtejä. Myös kieli ja tekijänoikeudet olivat ratkaisevassa asemassa valintaa tehdessäni. Opinnäytetyössä arvioitiin kymmenen verkko-oppimateriaalia. Valitsin arviointiin viisi tunnetuinta ja käytetyintä suomalaista verkko-oppimateriaalia: Aleatori, Musiikinteoria 1, Mute, Nuottila ja Solfatreenikämppä. Loput viisi materiaalia olivat englanninkielisiä ja sisällöltään erityyppisiä: Music Awareness, Musictheory.net, Music Theory at VCU, Teoria ja Tonal Music Theory Examples sisältäen drillejä, tutoriaaleja ja työkaluja musiikin opetukseen.
Arviointimenetelmä oli asiantuntija-arviointi. Arviointikriteeristöksi valitsin Suomen virtuaaliyliopiston refereepalvelun arviointikriteeristön. Arviointikriteeristö pohjautuu useisiin kansallisiin ja kansainvälisiin verkko-oppimateriaalien arviointikriteeristöihin. Yhtenä esikuvana on toiminut MERLOT-portaali (Multimedia Education Resource for Learning and Online Teaching) Californian yliopistossa. Arviointikriteeristö käsittää neljä arviointiluokkaa: yhteiskäyttöisyyden, pedagogisen, sisällöllisen ja välineellisen kriteeristön. Yhteiskäyttöisyyttä arvioitaessa kiinnitetään huomiota materiaalin saavutettavuuteen, kuvaustietoihin ja siirrettävyyteen toiseen opetuskontekstiin. Pedagogisiin kriteereihin sisältyy oppimistavoitteiden ja niiden vastaavuuden, kohderyhmän ja oppimisen tukemisen arviointi. Tähän kriteeriluokkaan lisäsin arvioinnin materiaalin soveltuvuudesta suomalaiseen musiikinkoulutusjärjestelmään. Sisällölliset kriteerit käsittävät sisällön sopivuuden ja luotettavuuden sekä esitystavan arvioinnin. Sisällöllisiin kriteereihin lisäsin musiikillisen sisällön arvioinnin. Välineelliset kriteerit keskittyvät käytettävyyden ja esteettömyyden arviointiin.
Johtopäätöksenä arvioinneista oli että audiovisuaalinen esitystapa sopii erinomaisesti musiikin opetukseen. Navigointi, materiaalin luotettavuus ja sopivuus sekä käyttöoikeudet ovat keskeisessä asemassa valittaessa verkko-oppimateriaaleja opetuskäyttöön. Arvioidut materiaalit eivät sisältäneet yhteistoiminnallisia ja yhteisöllisiä ominaisuuksia. Arvioinneista julkaistiin verkkosivusto osoitteessa http://www.mupe.fi. Sivusto sisältää arvioitujen materiaalien lisäksi linkkejä muihin musiikin perusteiden opetukseen soveltuviin verkkomateriaaleihin.