Työvoiman palvelukeskus Reitti
Pulkkinen, Kirsi-Marja (2011)
Pulkkinen, Kirsi-Marja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105178303
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena on selkeyttää ja uudelleen määrittää Työvoiman palvelukeskus Reitin asiakkaiden palveluohjausprosessia eri vaiheiden kautta. Kehittämisprosessi toteutet-tiin 2010–2011 ja siihen osallistui koko Työvoiman palvelukeskus Reitin henkilöstö. Kehittämisprosessin toteuttaminen tapahtui kuutena kokopäivän kestävänä kehittämispäivänä.
Työvoiman palvelukeskus Reitti on yksi Suomen 39:stä Työvoiman palvelukeskuksesta. Sen toiminta pe-rustuu kunnan ja valtion yhteistyösopimukseen.
Työvoiman palvelukeskus Reitin tehtävänä on ensisijaisesti selvittää asiakkaan työllistymisen edellytyksiä avoimille työmarkkinoille eri vaiheiden kautta. Toiminta perustuu yksilökohtaiseen palveluohjaukseen moniammatillista tiimiä hyödyntäen.
Työvoiman palvelukeskus Reitti toimii seudullisesti Mikkelin, Mäntyharjun, Hirvensalmen, Kangasniemen, Pertunmaan, Puumalan sekä Ristiinan alueella. Reitin henkilöstö palvelee asiakasta hänen omalla asuinpaikkakunnallaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan palveluohjausta ja palveluohjausprosessia käsitteenä. Opinnäyte-työssä kuvataan Työvoiman palvelukeskus Reitin kehittämisprosessia.
Kehittämisprosessia arvioitiin 1.4.2011 Työvoiman palvelukeskus Reitin yhteisessä kehittämispäivässä. Arviointi toteutettiin tuplatiimi menetelmällä, jossa arvioitiin kehittämistehtävälle asetettuja tavoitteita sekä kokonaisuutena koko kehittämisprosessia.
Kehittämisprosessin tuotoksena saatiin tarkennettua ja selkeytettyä Työvoiman palvelukeskus Reitin ydin tehtävän osa-alueet sekä palveluohjauksen ja työvoimanohjauksen ydintehtävien osa-alueet ja asiakaspro-fiilit. Näiden osa-alueiden selkeyttämisen tavoite ja hyödytettävyys on saada asiakkaiden palveluohjaus-prosessiin tehokkuutta siten, että asiakkuudet Työvoiman palvelukeskus Reitissä eivät venyisi liian pitkiksi ja asiakkaat saisivat asiakaslähtöisesti tarkoituksenmukaisia palveluita oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta.
Työvoiman palvelukeskus Reitti on yksi Suomen 39:stä Työvoiman palvelukeskuksesta. Sen toiminta pe-rustuu kunnan ja valtion yhteistyösopimukseen.
Työvoiman palvelukeskus Reitin tehtävänä on ensisijaisesti selvittää asiakkaan työllistymisen edellytyksiä avoimille työmarkkinoille eri vaiheiden kautta. Toiminta perustuu yksilökohtaiseen palveluohjaukseen moniammatillista tiimiä hyödyntäen.
Työvoiman palvelukeskus Reitti toimii seudullisesti Mikkelin, Mäntyharjun, Hirvensalmen, Kangasniemen, Pertunmaan, Puumalan sekä Ristiinan alueella. Reitin henkilöstö palvelee asiakasta hänen omalla asuinpaikkakunnallaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan palveluohjausta ja palveluohjausprosessia käsitteenä. Opinnäyte-työssä kuvataan Työvoiman palvelukeskus Reitin kehittämisprosessia.
Kehittämisprosessia arvioitiin 1.4.2011 Työvoiman palvelukeskus Reitin yhteisessä kehittämispäivässä. Arviointi toteutettiin tuplatiimi menetelmällä, jossa arvioitiin kehittämistehtävälle asetettuja tavoitteita sekä kokonaisuutena koko kehittämisprosessia.
Kehittämisprosessin tuotoksena saatiin tarkennettua ja selkeytettyä Työvoiman palvelukeskus Reitin ydin tehtävän osa-alueet sekä palveluohjauksen ja työvoimanohjauksen ydintehtävien osa-alueet ja asiakaspro-fiilit. Näiden osa-alueiden selkeyttämisen tavoite ja hyödytettävyys on saada asiakkaiden palveluohjaus-prosessiin tehokkuutta siten, että asiakkuudet Työvoiman palvelukeskus Reitissä eivät venyisi liian pitkiksi ja asiakkaat saisivat asiakaslähtöisesti tarkoituksenmukaisia palveluita oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta.