Tjänstedesign, vad är det? : Case Sylvi Salonen
Kemppinen, Mirkka (2011)
Kemppinen, Mirkka
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105127684
Tiivistelmä
Palvelumuotoilu on suhteellisen uusi käsite muotoilun saralla. Palvelumuotoilulla tarkoitetaan olemassa olevien tai uusien palvelujen ja palvelukonseptien suunnittelua ja kehittelyä innovatiivisia ja luovia menetelmiä käyttäen. Muotoilun tähänastisessa historiassa luovia menetelmiä on käytetty lähinnä tuotesuunnitteluun ja –kehitykseen, kun taas palvelujen suunnittelu ja kehitys on jäänyt toissijaiseksi. Palvelumuotoilun tärkein menetelmä on palvelun käyttäjän osallistaminen suunnitteluprosessiin (engl. co-creation)
Tämä opinnäytetyö esittelee palvelumuotoilun pääpiirteet ja keskeisimmät metodit. Paremman ymmärryksen saavuttamiseksi palvelumuotoilun käsitteitä ja menetelmiä sovelletaan todelliseen kontekstiin. Case Sylvi Salonen on esimerkkitapaus, jossa palvelumuotoilun menetelmiä käytetään apuvälineenä palvelukonseptin kehittämisessä.
Opinnäytetyö on osa suurempaa, Tekesin rahoittamaa Palvelusta liiketoiminnaksi (PALI) kehityshanketta, joka on ajankohtainen 2010-2011.
Tämä opinnäytetyö esittelee palvelumuotoilun pääpiirteet ja keskeisimmät metodit. Paremman ymmärryksen saavuttamiseksi palvelumuotoilun käsitteitä ja menetelmiä sovelletaan todelliseen kontekstiin. Case Sylvi Salonen on esimerkkitapaus, jossa palvelumuotoilun menetelmiä käytetään apuvälineenä palvelukonseptin kehittämisessä.
Opinnäytetyö on osa suurempaa, Tekesin rahoittamaa Palvelusta liiketoiminnaksi (PALI) kehityshanketta, joka on ajankohtainen 2010-2011.