Kolme tapaa tehdä toisin : Erityislasten vaihtoehtoisia kuntoutusmenetelmiä
Ketolainen, Satu; Luostarinen, Saana; Sipari, Petri (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ketolainen, Satu
Luostarinen, Saana
Sipari, Petri
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107132
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tuotteistamisprosessi, jonka tarkoituksena on kolmea vaihto-ehtoista kuntoutusmenetelmää esittelevän esitteen laatiminen Erityislasten Omaiset ELO ry:n (ELO) käyttöön, muille erityislasten omaisille sekä fysioterapia- ja kuntoutusalalla työskenteleville. Työssämme esiteltävät menetelmät ovat: Advanced Bio-Mechanical Rehabilitation-mentelmä (ABR-menetelmä), Petö-mentelmä ja Poik-keavasti kehittyvien lasten ja nuorten kuntoutusmenetelmä (PoKe-kuntoutus).
Aiheen työllemme saimme tehdessämme opintoihimme liittyvää projektityötä erityis-nuorten parissa ELO:lle. Projektin yhteydessä erityislasten vanhemmat toivoivat saavansa tietoa perinteisen fysioterapian rinnalla käytettävistä kuntoutusmenetelmistä, joihin osa yhdistyksen toiminnassa mukana olevista perheistä on osallistunut. Koska haluamme laajentaa omaa tietämystämme erityislasten fysioterapiasta, tuomme esille vaihtoehtoisia ideoita ja mahdollisuuksia erityislasten kuntoutukseen.
Kerromme työssämme kunkin menetelmän keskeisen teoriaperustan, fysiologisen lähestymistavan, vaikutukset ja sen, kuinka vanhemmat, muut omaiset ja avustajat perehdytetään menetelmän käyttöön. Aineiston olemme keränneet haastattelemalla kutakin menetelmää käytännössä toteuttavia asiantuntijoita sekä perehtymällä aihet-ta käsittelevään suomen- ja vieraskieliseen kirjallisuuteen, tutkimusartikkeleihin ja koulutusmateriaaleihin.
Aiheen työllemme saimme tehdessämme opintoihimme liittyvää projektityötä erityis-nuorten parissa ELO:lle. Projektin yhteydessä erityislasten vanhemmat toivoivat saavansa tietoa perinteisen fysioterapian rinnalla käytettävistä kuntoutusmenetelmistä, joihin osa yhdistyksen toiminnassa mukana olevista perheistä on osallistunut. Koska haluamme laajentaa omaa tietämystämme erityislasten fysioterapiasta, tuomme esille vaihtoehtoisia ideoita ja mahdollisuuksia erityislasten kuntoutukseen.
Kerromme työssämme kunkin menetelmän keskeisen teoriaperustan, fysiologisen lähestymistavan, vaikutukset ja sen, kuinka vanhemmat, muut omaiset ja avustajat perehdytetään menetelmän käyttöön. Aineiston olemme keränneet haastattelemalla kutakin menetelmää käytännössä toteuttavia asiantuntijoita sekä perehtymällä aihet-ta käsittelevään suomen- ja vieraskieliseen kirjallisuuteen, tutkimusartikkeleihin ja koulutusmateriaaleihin.