Viittomakielen asioimistulkkien ammatillinen osaaminen ja viittomakielialan muuttuvat tulkkausvaatimukset, : tapaus Tulke Oy:n koulutussuunnitelma
Kuusinen, Evelina (2011)
Kuusinen, Evelina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096950
Tiivistelmä
Kehittämis- ja tutkimustyö on Tulke Oy:n tilaama kartoitus viittomakielen asioimistulkkien kokemista työn haasteista ja koulutustarpeista. Lisäksi tutkimuksen produktina on valmistunut uusi koulutussuunnitelman luonnos työnantajan aiemman koulutussuunnitelman tilalle hyödyntäen tutkimustuloksia.
Aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin Tulke Oy:n palveluksessa oleville viittomakielen tulkeille. Tulkeista puolet on vastavalmistuneita. Tämä tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen, mutta sisältää kvalitatiivisia osia. Kyselylomakkeen lisäksi aineisto koostuu yrityksen toimitusjohtajan haastattelusta, jossa kartoitettiin työnantajan näkemykset tutkimusaiheisiin. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun muodossa.
Tutkimuksessa käytettiin tietoperustana oppivan organisaation teorioita ja elinikäisen oppimisen periaatteita. Työssä tarkastellaan myös sellaisia asioimistulkkauksen haasteita ja muutoksia kuin etätulkkaus ja kuurot maahanmuuttajat. Viittomakielen asioimistulkkauksen haasteiden ymmärtäminen on erittäin tärkeää työnantajan näkökulmasta, jotta työnantaja voi tukea työntekijää tämän työssä esimerkiksi koulutuksen kautta.
Tutkimus osoitti, että tulkit kokevat viittomakielen asioimistulkkauksen haastavaksi. Enemmistö tutkimukseen osallistuneista tulkeista myös kokee nykyisen taitotasonsa riittämättömäksi. Erityisiä haasteita koetaan ammatillisuuteen ja tulkkauksen perustaitoihin liittyen. Eri asiakasryhmät kuten lapset, nuoret, seniorit koetaan haastavina. Sekä erityisesti maahanmuuttajat, joille tulkkauksesta toivotaan koulutusta. Verrattuna pidemmän työkokemuksen omaaviin tulkkeihin, vastavalmistuneet kokevat erityisesti tulkkausprosessiin liittyviä haasteita.
Koulutussuunnitelman luonnos pohjautuu myös yrityksen visioon ja strategiaan. Työnantaja voi tukea työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä työnohjauksen ja mentoroinnin kautta. Lisäksi tässä auttaa työyhteisön tuki sekä tarvelähtöinen koulutus.
Aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin Tulke Oy:n palveluksessa oleville viittomakielen tulkeille. Tulkeista puolet on vastavalmistuneita. Tämä tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen, mutta sisältää kvalitatiivisia osia. Kyselylomakkeen lisäksi aineisto koostuu yrityksen toimitusjohtajan haastattelusta, jossa kartoitettiin työnantajan näkemykset tutkimusaiheisiin. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun muodossa.
Tutkimuksessa käytettiin tietoperustana oppivan organisaation teorioita ja elinikäisen oppimisen periaatteita. Työssä tarkastellaan myös sellaisia asioimistulkkauksen haasteita ja muutoksia kuin etätulkkaus ja kuurot maahanmuuttajat. Viittomakielen asioimistulkkauksen haasteiden ymmärtäminen on erittäin tärkeää työnantajan näkökulmasta, jotta työnantaja voi tukea työntekijää tämän työssä esimerkiksi koulutuksen kautta.
Tutkimus osoitti, että tulkit kokevat viittomakielen asioimistulkkauksen haastavaksi. Enemmistö tutkimukseen osallistuneista tulkeista myös kokee nykyisen taitotasonsa riittämättömäksi. Erityisiä haasteita koetaan ammatillisuuteen ja tulkkauksen perustaitoihin liittyen. Eri asiakasryhmät kuten lapset, nuoret, seniorit koetaan haastavina. Sekä erityisesti maahanmuuttajat, joille tulkkauksesta toivotaan koulutusta. Verrattuna pidemmän työkokemuksen omaaviin tulkkeihin, vastavalmistuneet kokevat erityisesti tulkkausprosessiin liittyviä haasteita.
Koulutussuunnitelman luonnos pohjautuu myös yrityksen visioon ja strategiaan. Työnantaja voi tukea työntekijöiden ammatillisen osaamisen kehittymistä työnohjauksen ja mentoroinnin kautta. Lisäksi tässä auttaa työyhteisön tuki sekä tarvelähtöinen koulutus.