Messuosastokonsepti Orient-Occidentille
Muur, Liivika (2011)
Muur, Liivika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056130
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto sisustussuunnittelutoimistolta Aprocos Ky:ltä ja aiheena on messuosastokonseptin suunnittelu Orient-Occidentille. Kyseessä on sisustustekstiilejä sekä lattiapäällysteitä myyvä tukkuliike, jolla ei ollut opinnäytetyön aikana kiireellistä tarvetta messuosastolle. Asiakkaan etua silmälläpitäen oli hyödyllisintä suunnitella elementtikokonaisuus, jota voidaan soveltaa kun messuille osallistuminen varmistuu.
Messuosaston muotoilulla voidaan viestiä yrityksen identiteetistä ja arvoista sekä luoda mielikuvia brändistä. Yhä useammat yritykset haluavat panostaa messumarkkinointiin, joten persoonalliselle osastosuunnitelmalle on kysyntää. Tutkimuksessa keskeistä oli löytää visuaalisten elementtien suunnittelua tukevaa tietoa, jonka avulla asiakkaan messutavoitteet voitaisiin täyttää. Kirjallisen ja elektronisen aineiston sekä avoimen haastattelun avulla on tehty johtopäätöksiä toimivista messuosastoratkaisuista, joilla pystytään tukemaan yrityksen brändiä.
Tutkimustulosten perusteella on suunniteltu messuosastokonsepti, joka ele-menteillään luo elämyksellisyyttä ja saa varmasti ohikulkijoiden huomion. Suunnitelmassa on huomioitu asiakkaan yritysilme ja siitä on pyritty viestittä-mään osaston visuaalisella ilmeellä, jotta messuvieraille välittyy mahdollisim-man positiivinen mielikuva näytteilleasettajasta ja esiteltävistä tuotteista. Kon-septi luo puitteet näyttävälle kokonaisuudelle, mutta se jättää asiakkaalle mahdollisuuden muunnella osastoa helposti tarpeensa mukaan.
Messuosaston muotoilulla voidaan viestiä yrityksen identiteetistä ja arvoista sekä luoda mielikuvia brändistä. Yhä useammat yritykset haluavat panostaa messumarkkinointiin, joten persoonalliselle osastosuunnitelmalle on kysyntää. Tutkimuksessa keskeistä oli löytää visuaalisten elementtien suunnittelua tukevaa tietoa, jonka avulla asiakkaan messutavoitteet voitaisiin täyttää. Kirjallisen ja elektronisen aineiston sekä avoimen haastattelun avulla on tehty johtopäätöksiä toimivista messuosastoratkaisuista, joilla pystytään tukemaan yrityksen brändiä.
Tutkimustulosten perusteella on suunniteltu messuosastokonsepti, joka ele-menteillään luo elämyksellisyyttä ja saa varmasti ohikulkijoiden huomion. Suunnitelmassa on huomioitu asiakkaan yritysilme ja siitä on pyritty viestittä-mään osaston visuaalisella ilmeellä, jotta messuvieraille välittyy mahdollisim-man positiivinen mielikuva näytteilleasettajasta ja esiteltävistä tuotteista. Kon-septi luo puitteet näyttävälle kokonaisuudelle, mutta se jättää asiakkaalle mahdollisuuden muunnella osastoa helposti tarpeensa mukaan.