Kumppanuustoimintamallin suunnittelu Lahti Travel Oy:lle
Nakari, Jenna (2011)
Nakari, Jenna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045933
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Lahti Travel Oy, joka vastaa Lahden seudun matkailupalveluiden markkinoinnista, myynnistä ja matkailuneuvonnasta. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella uusi toimintamalliehdotelma, jonka päätavoitteena on selvittää millä käytännön keinoilla Lahti Travel Oy pystyy rakentamaan kumppanuussuhteita Lahden seudun yhteiskunnallisiin vaikuttajiin. Näitä ovat henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään ja lisäämään Lahden alueen kokous- ja kongressitoimintaa omien kumppanuus- ja verkostosuhteidensa avulla.
Aiheesta on aikaisemmin tehty Espoon Matkailu Oy:lle opinnäytetyötutkimus vuonna 2010. Tutkimuksen päätarkoituksena selvitettiin Espoon kaupungin henkilöstön mielipiteitä Espoon kokous- ja kongressipalveluista. Toisena tutkimuksena on perehdytty Filppulan 2008 väitöskirjaan, jossa tutkittiin muun muassa vapaaehtoisesti toimivien yrityskummien erilaisia rooleja.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista case–tutkimusta. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin teoriatietoa, haastatteluja, kyselyitä sekä tutkijan omia havaintoja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kumppanuuteen, verkostoitumiseen ja sosiaalisiin verkostoihin kohdistuvista peruselementeistä sekä sivuaa asiakas- ja sidosryhmäviestintää.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostui toimintamalliehdotelma, joka sisältää suunnitelman, kuinka Lahti Travel Oy voi hyödyntää yhteistyötä Lahden seudun toimijoiden kanssa kokouksien ja kongressien lisäämiseksi Lahden seudulla.
Aiheesta on aikaisemmin tehty Espoon Matkailu Oy:lle opinnäytetyötutkimus vuonna 2010. Tutkimuksen päätarkoituksena selvitettiin Espoon kaupungin henkilöstön mielipiteitä Espoon kokous- ja kongressipalveluista. Toisena tutkimuksena on perehdytty Filppulan 2008 väitöskirjaan, jossa tutkittiin muun muassa vapaaehtoisesti toimivien yrityskummien erilaisia rooleja.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista case–tutkimusta. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin teoriatietoa, haastatteluja, kyselyitä sekä tutkijan omia havaintoja. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kumppanuuteen, verkostoitumiseen ja sosiaalisiin verkostoihin kohdistuvista peruselementeistä sekä sivuaa asiakas- ja sidosryhmäviestintää.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostui toimintamalliehdotelma, joka sisältää suunnitelman, kuinka Lahti Travel Oy voi hyödyntää yhteistyötä Lahden seudun toimijoiden kanssa kokouksien ja kongressien lisäämiseksi Lahden seudulla.