Lapselle tärkeitä asioita päiväkodissa : Sovellettavina photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmä
Mäkinen, Liisa; Järvinen, Saara (2010)
Mäkinen, Liisa
Järvinen, Saara
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295255
Tiivistelmä
Seinäjoen päivähoidossa laatua määritettäessä halutaan entistä vahvemmin kuulla ensisijaisen asiakkaan, eli lapsen ääntä. Tähän pyritään syksyn 2010 aikana käynnistyvän päivähoidon laatukäsikirjan päivityksen kautta. Opinnäytetyön aihe saatiin hanketilauksena Seinäjoen päivähoidolta. Sen tavoitteena oli tuottaa tietoa päivähoidon laadun kehittämistyöhön. Opinnäytetyö tuo esille ensisijaisen asiakkaan, eli lapsen, näkökulmaa laadun arvioinnissa. Lisäksi se toimii pilottityönä Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön ja Seinäjoen kaupungin päivähoidon välillä uusien arviointimenetelmien kehittämistyössä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kahdessa Seinäjoen päiväkodissa 5-6-vuotiaiden ryhmissä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 40 lasta. Tutkittavana oli millaisia asioita lapset nostavat itselleen tärkeiksi päiväkodissa. Tarkoituksena oli tuoda lasten ääni ja puheenvuoro vahvemmin näkyviin päivähoidon laadun arvioinnissa, mahdollisimman suoraan lapsilta itseltään.
Lasten mielipiteitä kartoitettiin photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmien kautta. Photovoicemenetelmässä lapset ottivat valokuvia ja sarjakuvapiirtämismenetelmissä piirsivät sarjakuvia, itselleen tärkeistä asioista päiväkodissa. Tämän opinnäytetyön kautta näitä menetelmiä sovellettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa varhaiskasvatustyössä. Photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmät antoivat mahdollisuuden huomioida lasta yksilöllisesti.
Menetelmien kautta lapset nostivat päivähoidossa itselleen tärkeimmiksi asioiksi liikunnalliset toiminnot, leikkimisen sekä kaverit. Tutkimuksen myötä photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmät todettiin uusiksi keinoiksi kuulla lasten mielipiteitä. Jatkossa menetelmiä voisi hyödyntää päivähoidossa arjen työkaluna, sekä syventämään kodin ja päivähoidon välistä yhteistyötä. Tätä silmällä pitäen tutkimuksen yhtenä tuloksena on tuotettu opaskirjanen esittelemään menetelmien käyttöä käytännössä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kahdessa Seinäjoen päiväkodissa 5-6-vuotiaiden ryhmissä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 40 lasta. Tutkittavana oli millaisia asioita lapset nostavat itselleen tärkeiksi päiväkodissa. Tarkoituksena oli tuoda lasten ääni ja puheenvuoro vahvemmin näkyviin päivähoidon laadun arvioinnissa, mahdollisimman suoraan lapsilta itseltään.
Lasten mielipiteitä kartoitettiin photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmien kautta. Photovoicemenetelmässä lapset ottivat valokuvia ja sarjakuvapiirtämismenetelmissä piirsivät sarjakuvia, itselleen tärkeistä asioista päiväkodissa. Tämän opinnäytetyön kautta näitä menetelmiä sovellettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa varhaiskasvatustyössä. Photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmät antoivat mahdollisuuden huomioida lasta yksilöllisesti.
Menetelmien kautta lapset nostivat päivähoidossa itselleen tärkeimmiksi asioiksi liikunnalliset toiminnot, leikkimisen sekä kaverit. Tutkimuksen myötä photovoice- ja sarjakuvapiirtämismenetelmät todettiin uusiksi keinoiksi kuulla lasten mielipiteitä. Jatkossa menetelmiä voisi hyödyntää päivähoidossa arjen työkaluna, sekä syventämään kodin ja päivähoidon välistä yhteistyötä. Tätä silmällä pitäen tutkimuksen yhtenä tuloksena on tuotettu opaskirjanen esittelemään menetelmien käyttöä käytännössä.