Mobiilisovellusten kehittäminen
Juola, Ilkka (2011)
Juola, Ilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154387
Tiivistelmä
Työn tilasi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelma. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mobiilisovelluksen elinkaarta aina alustan valinnasta sen julkaisuun ja markkinointiin. Lisäksi haluttiin tutkia sovellusten kaupallistamista tarkemmin. Näkökulmaksi
valittiin yksityiskäyttäjä.
Opinnäytetyön tutkimustavaksi valittiin laadullinen tutkimus. Teoriaosuus kasattiin kirjallisista lähteistä. Sovellusten kehitystyökaluja (mm. Xcodea) ja ohjelmointia kokeiltiin omatoimisesti. Sovelluskauppojen analyysit luotiin kolmannen osapuolen lähteiden pohjalta.
Tutkimuksista kävi ilmi, että mobiilisovellusten kehitystyössä on ohjelmoinnin lisäksi otettava huomioon paljon muita teknisiä seikkoja. Älypuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät päivittyvät tiheästi, ja tämä vaikuttaa oleellisesti kehitysprosessiin. Sovelluskaupat ovat kasvaneet miljardiluokan liiketoiminnaksi. Niitä analysoitaessa kuitenkin huomattiin, että ansaintamahdollisuudet ovat lopulta keskimäärin pieniä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että mobiilisovellusta markkinoitaessa jatkuva päivittäminen ja ahkera asiakaspalvelu
näyttelevät suurta osaa.
Työn tuloksia on tarkoitus käyttää opetustilanteiden tukena. Etenkin liiketoiminnallista näkökulmaa voidaan tuoda esille perinteisen ohjelmoinnin opetuksen lisäksi.
valittiin yksityiskäyttäjä.
Opinnäytetyön tutkimustavaksi valittiin laadullinen tutkimus. Teoriaosuus kasattiin kirjallisista lähteistä. Sovellusten kehitystyökaluja (mm. Xcodea) ja ohjelmointia kokeiltiin omatoimisesti. Sovelluskauppojen analyysit luotiin kolmannen osapuolen lähteiden pohjalta.
Tutkimuksista kävi ilmi, että mobiilisovellusten kehitystyössä on ohjelmoinnin lisäksi otettava huomioon paljon muita teknisiä seikkoja. Älypuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät päivittyvät tiheästi, ja tämä vaikuttaa oleellisesti kehitysprosessiin. Sovelluskaupat ovat kasvaneet miljardiluokan liiketoiminnaksi. Niitä analysoitaessa kuitenkin huomattiin, että ansaintamahdollisuudet ovat lopulta keskimäärin pieniä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että mobiilisovellusta markkinoitaessa jatkuva päivittäminen ja ahkera asiakaspalvelu
näyttelevät suurta osaa.
Työn tuloksia on tarkoitus käyttää opetustilanteiden tukena. Etenkin liiketoiminnallista näkökulmaa voidaan tuoda esille perinteisen ohjelmoinnin opetuksen lisäksi.