Mutta mitä vanhemmat sanovat : Kyselytutkimus erityisopetuksen uudelleen järjestämisestä Nokialla
Saari, Timo (2011)
Saari, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154381
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Lähdekorven koulussa erityisopetuksessa opiskelevien oppilaiden vanhempien ja huoltajien mielipiteitä liittyen erityisopetuksen järjestämiseen Nokian kaupungissa. Vastaajien mielipiteitä tarkasteltiin annettujen vaih-toehtojen sekä vapaiden vastausten avulla.
24.6.2010 annettu laki perusopetuslain muuttamisesta koski erityisesti erityisopetusta ja sen järjestämistä. Suomessa erityisopetusta on perinteisesti järjestetty erityiskouluissa ja yleisopetuksen kouluihin integroiduissa erityisluokissa. Lakiuudistuksen nojalla Nokian kaupungissa sijaitseva Lähdekorven erityiskoulu oli päätetty lakkauttaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselykaavakkeet lähetettiin Läh-dekorven koulun oppilaiden koteihin keväällä 2010. Kyselykaavakkeita lähetettiin 68, joista 45 palautettiin. Tutkimus oli laadultaan sekä kvantitatiivinen, että kvalitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Lähdekorven koulussa opiskelevien oppi-laiden vanhemmat ja huoltajat olivat huolissaan erityisopetuksen järjestämiseen liittyvistä uudistuksista Nokialla. Pääosa vastaajista piti erityiskoulua edelleen parhaana kou-lumuotona erityisoppilaille. Päähuolenaiheiksi osoittautuivat mahdolliset sosiaaliset ongelmat ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden riittävä tuki.
24.6.2010 annettu laki perusopetuslain muuttamisesta koski erityisesti erityisopetusta ja sen järjestämistä. Suomessa erityisopetusta on perinteisesti järjestetty erityiskouluissa ja yleisopetuksen kouluihin integroiduissa erityisluokissa. Lakiuudistuksen nojalla Nokian kaupungissa sijaitseva Lähdekorven erityiskoulu oli päätetty lakkauttaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kyselykaavakkeet lähetettiin Läh-dekorven koulun oppilaiden koteihin keväällä 2010. Kyselykaavakkeita lähetettiin 68, joista 45 palautettiin. Tutkimus oli laadultaan sekä kvantitatiivinen, että kvalitatiivinen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Lähdekorven koulussa opiskelevien oppi-laiden vanhemmat ja huoltajat olivat huolissaan erityisopetuksen järjestämiseen liittyvistä uudistuksista Nokialla. Pääosa vastaajista piti erityiskoulua edelleen parhaana kou-lumuotona erityisoppilaille. Päähuolenaiheiksi osoittautuivat mahdolliset sosiaaliset ongelmat ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden riittävä tuki.