Audiovisuaalinen materiaali osana ammattikorkeakoulujen metsäopetusta
Suntio, Marianne (2011)
Suntio, Marianne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on audiovisuaalinen materiaali ja sen rooli ammattikorkeakoulujen metsäopetuksessa. Työssä tutkitaan metsäopetuksessa yleisesti käytettyjä opetusvideoita ja niiden kehittymistä vuosien saatossa sekä pohditaan, mitä ne sisältävät tulevaisuudessa. Opinnäytetyö sisältää myös opetusvideoiden nykykäytön tilan AMK-metsäopetuksessa. Opinnäytteen päättää projektityö, jossa valmistellaan oma metsäinen opetusvideo ja neuvotaan, kuinka sellaisen voi tehdä itse esimerkiksi osana suurempaa kurssikokonaisuutta.
Tutkimusmenetelminä käytetään olemassa olevien audiovisuaalisten materiaalien analysointia, ammattikorkeakouluissa metsäalan opetuksesta vastaavien ihmisten puhelin- ja sähköpostihaastatteluja, metsänomistajien koulutuksesta ja materiaalin tuotosta vastaavien ihmisten haastatteluja sekä tieto- ja opetuskirjallisuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että metsäalan opetusvideot ovat muuttumassa koko ajan lyhyemmiksi ja intensiivisimmiksi. Niissä ennen esiintynyt huumori on vähentynyt selvästi. Videot ovat olennainen osa ammattikorkeakoulujen metsäopetusta, mutta niiden käyttöä rajoittaa osittain toistolaitteiden muutos tekniikan kehittyessä sekä tiettyihin oppiainekokonaisuuksiin suunnattujen materiaalien puuttuminen. Opetusvideoita voidaan valmistaa oppilastyönä ja niitä voidaan pitää opetuksellisesti antoisina, kunhan kuvan laatu onnistutaan saamaan mahdollisimman korkeatasoiseksi.
Tutkimusmenetelminä käytetään olemassa olevien audiovisuaalisten materiaalien analysointia, ammattikorkeakouluissa metsäalan opetuksesta vastaavien ihmisten puhelin- ja sähköpostihaastatteluja, metsänomistajien koulutuksesta ja materiaalin tuotosta vastaavien ihmisten haastatteluja sekä tieto- ja opetuskirjallisuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että metsäalan opetusvideot ovat muuttumassa koko ajan lyhyemmiksi ja intensiivisimmiksi. Niissä ennen esiintynyt huumori on vähentynyt selvästi. Videot ovat olennainen osa ammattikorkeakoulujen metsäopetusta, mutta niiden käyttöä rajoittaa osittain toistolaitteiden muutos tekniikan kehittyessä sekä tiettyihin oppiainekokonaisuuksiin suunnattujen materiaalien puuttuminen. Opetusvideoita voidaan valmistaa oppilastyönä ja niitä voidaan pitää opetuksellisesti antoisina, kunhan kuvan laatu onnistutaan saamaan mahdollisimman korkeatasoiseksi.