Huolenpitoa vai hallintaa? : Tuotantokoulun opiskelijat itsensä ja ympäristön tulkitsemina
Kudjoi, Marko (2011)
Kudjoi, Marko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013796
Tiivistelmä
“Huolenpitoa vai hallintaa” käsittelee erityisopetuksen opiskelijoiden kokemuksia erilaisesta koulutusväylästään. Tamperelaisessa tuotantokoulussa päämääränä on työllistyminen ja toiseksi ammatillisen tutkinnon saavuttaminen. Tutkinto perustuu työllä oppimiseen ja siinä on minimoitu teorian määrä ja korostetusti esillä ovat yhdessä tekeminen sekä oman työn jäljen näkeminen koko oppimisprosessin ajan. Tuotantokoulun opiskelijoiden kokemukset suhteessa koulutuksen hyötyihin tai mahdollisiin haittapuoliin kertovat erilaisen oppijan asemasta tämän päivän ammatillisessa koulutuksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tuotantokoulun opiskelijat kokevat hyötyneensä opinnoistaan ja toisaalta, kuinka työn kautta opiskelu eroaa niin sanotusta tavallisesta koulutuksesta? Kolmanneksi pyrittiin tutkimaan erityisopetuksen piiriin sijoitettujen opiskelijoiden yhteiskunnallista asemaa peilaten myös heidän asemaansa perusopetuksessa. Työ perustuu laadulliseen tutkimukseen ja siinä tarkastellaan oppimista ja syrjäytymistä koskevan lähdekirjallisuuden sekä haastattelujen kautta erilaisen oppijan ja erilaisen oppilaan roolia yhteiskunnassa.
Opiskelijoiden vastauksista ilmeni, että he ovat kokeneet opiskelunsa palvelleen koulutuksen mahdollisuutta juuri heidän kohdallaan. Koska käytännössä kaikilla haastateltavilla oli ongelmallinen suhde perusopetuksen ja ammattiopetuksen luokkahuoneopetukseen, niin tuotantokoulun merkitys tuntuu tiivistyvän oppimisen mahdollisuuteen tasavertaisesti yhdessä muiden kanssa sekä yhteishenkeen, joka on sisältänyt myös opettajat.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tuotantokoulun opiskelijat kokevat hyötyneensä opinnoistaan ja toisaalta, kuinka työn kautta opiskelu eroaa niin sanotusta tavallisesta koulutuksesta? Kolmanneksi pyrittiin tutkimaan erityisopetuksen piiriin sijoitettujen opiskelijoiden yhteiskunnallista asemaa peilaten myös heidän asemaansa perusopetuksessa. Työ perustuu laadulliseen tutkimukseen ja siinä tarkastellaan oppimista ja syrjäytymistä koskevan lähdekirjallisuuden sekä haastattelujen kautta erilaisen oppijan ja erilaisen oppilaan roolia yhteiskunnassa.
Opiskelijoiden vastauksista ilmeni, että he ovat kokeneet opiskelunsa palvelleen koulutuksen mahdollisuutta juuri heidän kohdallaan. Koska käytännössä kaikilla haastateltavilla oli ongelmallinen suhde perusopetuksen ja ammattiopetuksen luokkahuoneopetukseen, niin tuotantokoulun merkitys tuntuu tiivistyvän oppimisen mahdollisuuteen tasavertaisesti yhdessä muiden kanssa sekä yhteishenkeen, joka on sisältänyt myös opettajat.