Tilaisuus vuorovaikutukseen - : Case: Tapahtumamarkkinointi tapahtumajärjestäjän näkökulmasta
Laitinen, Mirka (2011)
Laitinen, Mirka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103203385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103203385
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tapahtumamarkkinoinnin nykytilaa Suomessa. Tutkimusaihe rajautui kolmen tutkimuskysymyksen avulla: mitä tapahtumamarkkinointi on, miten tapahtumia suunnitellaan ja millaista alalla on työskennellä. Tutkimuksen ulkopuolelle jätettiin tapahtuman järjestämisen teoria, koska aiheesta on paljon aiempaa tutkimusta. Tutkimuksen toimeksiantaja on tapahtumamarkkinointitoimisto. Yritys haluaa tutkimuksessa pysyä nimettömänä, joten siitä käytetään nimitystä Yritys X.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Työn teoreettinen tietopohja rajattiin tutkimuskysymysten avulla. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin Yritys X:ssä, jossa työntekijöitä haastateltiin tuottajasta toimitusjohtajaan.
Tapahtumamarkkinointia on, kun yritys tai brändi kohtaa sidosryhmänsä ennalta suunnitellussa tilanteessa. Tapahtuma on tehokas keino nykyajan kiireisten ihmisten tavoittamiseen, koska tapahtuma tarjoaa osanottajalle mahdollisuuden vuoropuheluun yrityksen tai brändin kanssa. Tapahtumalla voidaan täten vaikuttaa osanottajiin syvemmällä ja mielenpainuvammalla tavalla.
Tapahtuman suunnittelu on tehtävä hyvin, koska se luo perustan koko tapahtuman toteutukselle. Suunnitteluprosessiin kuuluu tapahtuman markkinoinnin, viestin, teeman, sisällön, kohderyhmän ja tapahtumapaikan- ja ajan, sekä vastuunjaon pohdinta. Tämän pohjalta tehdään tarjous asiakkaalle.
Tapahtumamarkkinointi on nuori ala, joka alkaa vasta vallata jalansijaa perinteisten markkinoinnin keinojen rinnalla. Osa yrityksistä on jo herännyt hyödyntämään tapahtumia osana kokonaismarkkinointiaan, mutta iso osa toimijoista Suomessa järjestää vielä tapahtumansa itse tai jättää ne jopa kokonaan pois budjetistaan. Tapahtumamarkkinointi alana on herkkä talouden suhdannevaihteluille, ja alaa leimaa tietty taloudellinen epävarmuus ja kova kilpailu asiakkaista ja tapahtumaprojekteista.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Työn teoreettinen tietopohja rajattiin tutkimuskysymysten avulla. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin Yritys X:ssä, jossa työntekijöitä haastateltiin tuottajasta toimitusjohtajaan.
Tapahtumamarkkinointia on, kun yritys tai brändi kohtaa sidosryhmänsä ennalta suunnitellussa tilanteessa. Tapahtuma on tehokas keino nykyajan kiireisten ihmisten tavoittamiseen, koska tapahtuma tarjoaa osanottajalle mahdollisuuden vuoropuheluun yrityksen tai brändin kanssa. Tapahtumalla voidaan täten vaikuttaa osanottajiin syvemmällä ja mielenpainuvammalla tavalla.
Tapahtuman suunnittelu on tehtävä hyvin, koska se luo perustan koko tapahtuman toteutukselle. Suunnitteluprosessiin kuuluu tapahtuman markkinoinnin, viestin, teeman, sisällön, kohderyhmän ja tapahtumapaikan- ja ajan, sekä vastuunjaon pohdinta. Tämän pohjalta tehdään tarjous asiakkaalle.
Tapahtumamarkkinointi on nuori ala, joka alkaa vasta vallata jalansijaa perinteisten markkinoinnin keinojen rinnalla. Osa yrityksistä on jo herännyt hyödyntämään tapahtumia osana kokonaismarkkinointiaan, mutta iso osa toimijoista Suomessa järjestää vielä tapahtumansa itse tai jättää ne jopa kokonaan pois budjetistaan. Tapahtumamarkkinointi alana on herkkä talouden suhdannevaihteluille, ja alaa leimaa tietty taloudellinen epävarmuus ja kova kilpailu asiakkaista ja tapahtumaprojekteista.