Opiskelijoiden sähköinen perehdytysmateriaali päivystysosastolle
Heikkinen, Sini; Karjalainen, Laura (2011)
Heikkinen, Sini
Karjalainen, Laura
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143109
Tiivistelmä
Työ Kuopion Yliopistollisen sairaalan (KYS) päivystysosastolla on vaativaa koska päivystysosastolle tulevat potilaat ovat äkillisesti sairastuneita ja vaativat monipuolista hoitoa. Osaston vaativan luonteen vuoksi opiskelijan perehdytys harjoittelujaksolle on erityisen tärkeää. Perehdyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, jotka auttavat uutta opiskelijaa tai työntekijää oppimaan uuden työympäristön käytännöt, toimintatavat ja työn keskeisen sisällön. Hyvä perehdyttäminen myös lisää työssä jaksamista, henkilöstön osaamista ja työn laatua sekä vähentää henkilökunnan vaihtuvuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa päivystysosaston opiskelijoiden perehdyttämistä varten ja tuottaa hoitotyön opiskelijoille suunnattu perehdytysmateriaali. Tavoitteena on auttaa opiskelijaa motivoitumaan harjoittelujaksoon, nopeuttaa uuteen ympäristöön sopeutumista ja helpottaa päivystysosaston perusasioiden oppimista. Toisena tavoitteena on kehittää opiskelijan ohjausta KYS:n päivystysosastolla.
Kehitystehtävä toteutettiin projektityön menetelmää käyttäen. Tietoa projektiin hankittiin MEDIC, AAPELI ja CINAHL tietokannoista. Lähdemateriaalina käytettiin työntekijän perehdyttämistä käsitteleviä pääosin 2000-luvulla tuotettua kirjallisuutta ja KYS:n toimintaohjeita. Tietoa päivystysosaston toiminnasta saatiin myös henkilökohtaisena tiedonantona projektin yhteyshenkilöltä. Perehdytysmateriaali perustuu koottuun teoreettiseen viitekehykseen. Valmis perehdytysmateriaali tuotettiin yhteistyössä päivystysosaston yhteyshenkilöiden kanssa.
Projektin tuotoksena syntyi sähköinen, PowerPoint-muodossa oleva perehdytysmateriaali, joka sisältää tietoa muun muassa päivystysosaston toiminnasta, tiloista ja sairaanhoitajan tehtävistä päivystysosastolla. Tekstin tukena on valokuvia havainnollistamassa osastoa. Sähköisen muotonsa ansiosta perehdytysmateriaali on mahdollista siirtää KYS:n Intranet sivuille, josta se on helposti henkilökunnan hyödynnettävissä opiskelijoiden perehdytyksessä. Tulevaisuudessa perehdytysmate-riaalin käyttö opiskelijanohjauksen tukena vähentää ohjaajan työtaakkaa, koska opiskelija voi osin omatoimisesti perehtyä osaston toimintaan jo ennen harjoittelujakson alkua ja sen aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa päivystysosaston opiskelijoiden perehdyttämistä varten ja tuottaa hoitotyön opiskelijoille suunnattu perehdytysmateriaali. Tavoitteena on auttaa opiskelijaa motivoitumaan harjoittelujaksoon, nopeuttaa uuteen ympäristöön sopeutumista ja helpottaa päivystysosaston perusasioiden oppimista. Toisena tavoitteena on kehittää opiskelijan ohjausta KYS:n päivystysosastolla.
Kehitystehtävä toteutettiin projektityön menetelmää käyttäen. Tietoa projektiin hankittiin MEDIC, AAPELI ja CINAHL tietokannoista. Lähdemateriaalina käytettiin työntekijän perehdyttämistä käsitteleviä pääosin 2000-luvulla tuotettua kirjallisuutta ja KYS:n toimintaohjeita. Tietoa päivystysosaston toiminnasta saatiin myös henkilökohtaisena tiedonantona projektin yhteyshenkilöltä. Perehdytysmateriaali perustuu koottuun teoreettiseen viitekehykseen. Valmis perehdytysmateriaali tuotettiin yhteistyössä päivystysosaston yhteyshenkilöiden kanssa.
Projektin tuotoksena syntyi sähköinen, PowerPoint-muodossa oleva perehdytysmateriaali, joka sisältää tietoa muun muassa päivystysosaston toiminnasta, tiloista ja sairaanhoitajan tehtävistä päivystysosastolla. Tekstin tukena on valokuvia havainnollistamassa osastoa. Sähköisen muotonsa ansiosta perehdytysmateriaali on mahdollista siirtää KYS:n Intranet sivuille, josta se on helposti henkilökunnan hyödynnettävissä opiskelijoiden perehdytyksessä. Tulevaisuudessa perehdytysmate-riaalin käyttö opiskelijanohjauksen tukena vähentää ohjaajan työtaakkaa, koska opiskelija voi osin omatoimisesti perehtyä osaston toimintaan jo ennen harjoittelujakson alkua ja sen aikana.