Tapahtuman markkinointi ja sen edistäminen tapauksena La Tomatina 2010 Valencian maakunnassa
Olifirenko, Jasmiina; Riittinen, Emmi (2011)
Olifirenko, Jasmiina
Riittinen, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143089
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii tapahtuman markkinointia, ja sen tarkoituksena on kehittää matkailualan yritys Stoke Travelin markkinointia Espanjan Valencian kaupun-kiin, Espanjaan sijoittuvan la Tomatina festivaalin osalta. Tutkimus pyrkii kehit-tämään yrityksen la Tomatinan markkinointia profiloimalla yrityksen asiakaskuntaa. Tarkoituksena on selvittää millaiset nuoret kyseiseen tapahtumaan matkailevat, miten heidät saavutetaan ja millainen matkailutuote kohderyhmälle sopii. Tutkimuksen tehtävänä on edistää Stoke Travelin la Tomatinan markkinointia, etsimällä olemassa olevan markkinoinnin puutteita ja samalla mahdollisuuksia markkinoinnin kehittämiseen. Aineistoa kerätään sähköisen kyselylomakkeen avulla ja kenttätutkimuksena la Tomatina festivaalin aikana vapaamuotoisilla haastatteluilla. Tutkimuksen aineistona ovat festivaalin asiakkaat, jotka yöpyivät Stoke Travelin majoituksessa ja käyttivät yrityksen oheispalveluita.
Tulosten mukaan Stoke Travelin asiakaskunnan muodostavat nuoret aikuiset, jotka viettävät vapaa aikansa matkustaen ja ystävien seurassa. He käyttävät aktiivisesti sosiaalisia medioita ja ovat lähes poikkeuksetta kotoisin englannin-kielisestä maasta. Yleisesti suurin osa asiakkaista oli saanut tiedon yrityksestä sähköisen median tai ystävän kautta. Parhaana kanavana markkinoida matkai-lutuotteita koettiin sähköinen media.
Johtopäätöksenä Stoke Travelin olisi mahdollista kehittää markkinointiaan ja hyödyntäen markkinointitutkimusta saavuttaa potentiaaliset asiakkaat parem-min.
Tulosten mukaan Stoke Travelin asiakaskunnan muodostavat nuoret aikuiset, jotka viettävät vapaa aikansa matkustaen ja ystävien seurassa. He käyttävät aktiivisesti sosiaalisia medioita ja ovat lähes poikkeuksetta kotoisin englannin-kielisestä maasta. Yleisesti suurin osa asiakkaista oli saanut tiedon yrityksestä sähköisen median tai ystävän kautta. Parhaana kanavana markkinoida matkai-lutuotteita koettiin sähköinen media.
Johtopäätöksenä Stoke Travelin olisi mahdollista kehittää markkinointiaan ja hyödyntäen markkinointitutkimusta saavuttaa potentiaaliset asiakkaat parem-min.