Kuopioon perustettavan lastenvaateliikkeen toimintaedellytysten kartoitus
Tuhkanen, Riikka; Paldanius, Maiju (2011)
Tuhkanen, Riikka
Paldanius, Maiju
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli suunnitelma lastenvaateliikkeen perustamisesta Kuopioon. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Kuopiossa kysyntää uudelle lastenvaateliikkeelle ja olisiko suunnitelmissa oleville vaatemerkeille riittävää kiinnostusta. Tavoitteena oli myös kehittää yritysidea käyttökelpoisemmaksi ja saada yrityksen toimintaympäristöstä realistinen kokonaiskuva.
Yrityksen toimintaympäristöä analysoitiin kilpailun osalta havainnointikäyntien avulla. Havainnointitutkimus suoritettiin kesällä 2010 havainnointikäyntien avulla kaikissa Kuopion alueella lastenvaatteita myyvissä yrityksissä. Kysyntää ja kuluttajien ostokäyttäytymistä selvitettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella syksyllä 2010. Tutkimuksen perusjoukko muodostui kaikista Kuopion alueella asuvista alle kouluikäisten lasten vanhemmista. Tutkimuksessa otantamenetelmänä käytettiin kiintiöpoimintaa ja kokonaiskiintiöksi määriteltiin 200 vastausta. Kysely toteutettiin paperiversiona 10 päiväkodissa Kuopion ja Siilinjärven alueella. Lisäksi aineistoa kerättiin omien verkostojen kautta, muun muassa avoimissa päiväkodeissa ja muissa lasten harrastetoiminnoissa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat Kuopion alueen lastenvaatetarjonnan liian yksipuolisena. Alle kouluikäisten lasten vanhemmat toivoivat Kuopioon lastenvaateliikettä, jossa olisi saatavilla monipuolinen valikoima hyvännäköisiä lastenvaatteita kohtuuhintaan. Vastaajien mukaan tärkeimpiä tekijöitä uusien lastenvaatteiden ostopäätöksiä tehtäessä olivat tuotteen ulkonäkö, laatu ja hinta. Muita ostopäätöksiin merkittävästi vaikuttavia asioita olivat myymälän siisteys ja houkuttelevuus, sekä asiantunteva palvelu. Tutkimuksen mukaan vaatemerkit, joita oli suunniteltu perustettavan yrityksen valikoimaan, olivat vastaajien mielestä kiinnostavia. Merkit myös tunnettiin vastaajien keskuudessa hyvin.
Yrityksen toimintaympäristöä analysoitiin kilpailun osalta havainnointikäyntien avulla. Havainnointitutkimus suoritettiin kesällä 2010 havainnointikäyntien avulla kaikissa Kuopion alueella lastenvaatteita myyvissä yrityksissä. Kysyntää ja kuluttajien ostokäyttäytymistä selvitettiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella syksyllä 2010. Tutkimuksen perusjoukko muodostui kaikista Kuopion alueella asuvista alle kouluikäisten lasten vanhemmista. Tutkimuksessa otantamenetelmänä käytettiin kiintiöpoimintaa ja kokonaiskiintiöksi määriteltiin 200 vastausta. Kysely toteutettiin paperiversiona 10 päiväkodissa Kuopion ja Siilinjärven alueella. Lisäksi aineistoa kerättiin omien verkostojen kautta, muun muassa avoimissa päiväkodeissa ja muissa lasten harrastetoiminnoissa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat Kuopion alueen lastenvaatetarjonnan liian yksipuolisena. Alle kouluikäisten lasten vanhemmat toivoivat Kuopioon lastenvaateliikettä, jossa olisi saatavilla monipuolinen valikoima hyvännäköisiä lastenvaatteita kohtuuhintaan. Vastaajien mukaan tärkeimpiä tekijöitä uusien lastenvaatteiden ostopäätöksiä tehtäessä olivat tuotteen ulkonäkö, laatu ja hinta. Muita ostopäätöksiin merkittävästi vaikuttavia asioita olivat myymälän siisteys ja houkuttelevuus, sekä asiantunteva palvelu. Tutkimuksen mukaan vaatemerkit, joita oli suunniteltu perustettavan yrityksen valikoimaan, olivat vastaajien mielestä kiinnostavia. Merkit myös tunnettiin vastaajien keskuudessa hyvin.