Effects of brand image in acquiring sponsors : Case: Espoon Oilers
Wardi, Patrick; Wardi, Oliver (2011)
Wardi, Patrick
Wardi, Oliver
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia millainen brändi - imago suomalaisella salibandyseuralla, Espoon Oilersilla on, millainen sen pitäisi olla, kuinka seura hoitaa markkinointiviestintäänsä sekä kuinka nämä asiat vaikuttavat seuran sponsorointiyhteistöihin. Päätavoitteena on opinnäytetyön avulla selvittää informaatiota ja saada tuloksia, joita Espoon Oilers voi organisaationa hyödyntää toiminnoissaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus tehtiin hyödyntämällä useita eri kirjallisuuden lähteitä sekä joitakin internet – lähteitä. Työn teoriaosuudessa käydään läpi käsitteet markkinointiviestintä, brändäys, sponsorointi sekä urheilumarkkinoinnin peruselementit.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkitaan case – organisaatio, Espoon Oilersia. Empi-riaosuuden informaatio on kerätty haastattelemalla Espoon Oilersin työntekijää, käyttämällä Espoon Oilersilta saatua lähdemateriaalia, kirjallisuuden lähteitä, internet – lähteitä sekä analysoimalla kvantitatiivisen tutkimuskyselyn avulla saatuja tuloksia. Tämä tutkimuskysely lähetettiin Espoon Oilersia sillä hetkellä sponsoroiville yrityksille. Tämän tutkimuskyselyn vastaukset tutkittiin ja läpikäytiin käyttämällä ohjelmaa nimeltä SPSS. Edellä mainitun tapainen tutkimuskysely lähetettiin myös yrityksille jotka ovat aiemmin olleet sponsorointiyhteistyössä Espoon Oilersin kanssa, mutta yhteistyö on siihen hetkeen mennessä loppunut. Tämän tutkimuskyselyn tulokset analysoidaan käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Työn lopussa esitettävissä työn tuloksissa sekä case – osuudessa tullaan esittämään työn tulokset sekä opinnäytetyön kirjoittajien omia kehitysehdotuksia jotka perustuvat monivuotiseen kokemukseen case – organisaatiosta sekä työn aikana saaduista kokemuksista.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus tehtiin hyödyntämällä useita eri kirjallisuuden lähteitä sekä joitakin internet – lähteitä. Työn teoriaosuudessa käydään läpi käsitteet markkinointiviestintä, brändäys, sponsorointi sekä urheilumarkkinoinnin peruselementit.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkitaan case – organisaatio, Espoon Oilersia. Empi-riaosuuden informaatio on kerätty haastattelemalla Espoon Oilersin työntekijää, käyttämällä Espoon Oilersilta saatua lähdemateriaalia, kirjallisuuden lähteitä, internet – lähteitä sekä analysoimalla kvantitatiivisen tutkimuskyselyn avulla saatuja tuloksia. Tämä tutkimuskysely lähetettiin Espoon Oilersia sillä hetkellä sponsoroiville yrityksille. Tämän tutkimuskyselyn vastaukset tutkittiin ja läpikäytiin käyttämällä ohjelmaa nimeltä SPSS. Edellä mainitun tapainen tutkimuskysely lähetettiin myös yrityksille jotka ovat aiemmin olleet sponsorointiyhteistyössä Espoon Oilersin kanssa, mutta yhteistyö on siihen hetkeen mennessä loppunut. Tämän tutkimuskyselyn tulokset analysoidaan käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Työn lopussa esitettävissä työn tuloksissa sekä case – osuudessa tullaan esittämään työn tulokset sekä opinnäytetyön kirjoittajien omia kehitysehdotuksia jotka perustuvat monivuotiseen kokemukseen case – organisaatiosta sekä työn aikana saaduista kokemuksista.