Gonqingin DigiEcoCityn joukkoliikenteen linjastovaihtoehtojen vertailu ja terminaalin toimivuuden arviointi simuloimalla
Iikkanen, Sami (2011)
Iikkanen, Sami
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172427
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja vertailla Kiinaan rakennettavan kau-pungin, Gongqingin DigiEcoCityn joukkoliikennevaihtoehtoja simuloinnin avulla. Työssä selvitettiin, minkälainen terminaaliratkaisu, linjastorakenne ja kalustokoko palvelevat parhaiten ennustettua bussiliikenteen kysyntää.
Työssä tarkasteltiin kolmea eri terminaaliratkaisua, kahta eri linjasto- sekä kahta eri bussityyppiä. Linjastovaihtoehdot koostuivat yhdestä sisäisestä linjasta sekä yhdestä tai kahdesta ulkoisesta linjasta. Simuloinneissa käytettiin telibusseja, joiden kapasiteetti on 80 matkustajaa ja tuplanivelbusseja, joiden kapasiteetti on 150 matkustajaa. Simuloimalla tutkittiin yhteensä 12 erilaista terminaali- ja linjastovaihtoehtoa. Simuloinnit koskivat aamunhuipputunnin liikennettä.
Simulointia varten mallinnettiin liikenneverkko ja muita tarvittavia elementtejä kuten rakennuksia sekä terminaalin portaita ja laitureita. Terminaalin maanalai-sia laitureita käyttävät ulkoiset bussit ja katutasolla sijaitsevia laitureita kaupun-gin sisäinen linja.
Simuloinnit tehtiin VISSIM-mikrosimulointiohjelmalla. Tulokset perustuvat simulointien visuaaliseen analysointiin sekä simulointien avulla laskettuihin erilaisiin joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä kuvaavia tunnuslukuihin. Näitä ovat bussien vuoroväli, matka-aika ja keskimääräinen matkustajamäärä, terminaalin pysäkkien varausasteet sekä matkustajien kävelyaika odotuslaiturien välillä. Lisäksi odotuslaitureiden mitoitusta varten laskettiin matkustajien määrät odotuslaiturin pinta-alaa kohti.
Parhaassa terminaalivaihtoehdossa katutason pysäkit sijaitsevat keskustan kahden eri kadun varressa. Parhaassa linjastovaihtoehdossa kaupungin ulkoi-nen liikenne hoidetaan kahdella linjalla ja busseilla, joiden kapasiteetti on 150 matkustajaa. Sen sijaan kaupungin sisäisellä linjalla on järkevämpää käyttää pienempiä busseja.
Työssä tarkasteltiin kolmea eri terminaaliratkaisua, kahta eri linjasto- sekä kahta eri bussityyppiä. Linjastovaihtoehdot koostuivat yhdestä sisäisestä linjasta sekä yhdestä tai kahdesta ulkoisesta linjasta. Simuloinneissa käytettiin telibusseja, joiden kapasiteetti on 80 matkustajaa ja tuplanivelbusseja, joiden kapasiteetti on 150 matkustajaa. Simuloimalla tutkittiin yhteensä 12 erilaista terminaali- ja linjastovaihtoehtoa. Simuloinnit koskivat aamunhuipputunnin liikennettä.
Simulointia varten mallinnettiin liikenneverkko ja muita tarvittavia elementtejä kuten rakennuksia sekä terminaalin portaita ja laitureita. Terminaalin maanalai-sia laitureita käyttävät ulkoiset bussit ja katutasolla sijaitsevia laitureita kaupun-gin sisäinen linja.
Simuloinnit tehtiin VISSIM-mikrosimulointiohjelmalla. Tulokset perustuvat simulointien visuaaliseen analysointiin sekä simulointien avulla laskettuihin erilaisiin joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä kuvaavia tunnuslukuihin. Näitä ovat bussien vuoroväli, matka-aika ja keskimääräinen matkustajamäärä, terminaalin pysäkkien varausasteet sekä matkustajien kävelyaika odotuslaiturien välillä. Lisäksi odotuslaitureiden mitoitusta varten laskettiin matkustajien määrät odotuslaiturin pinta-alaa kohti.
Parhaassa terminaalivaihtoehdossa katutason pysäkit sijaitsevat keskustan kahden eri kadun varressa. Parhaassa linjastovaihtoehdossa kaupungin ulkoi-nen liikenne hoidetaan kahdella linjalla ja busseilla, joiden kapasiteetti on 150 matkustajaa. Sen sijaan kaupungin sisäisellä linjalla on järkevämpää käyttää pienempiä busseja.